Het alom bejubelde Bente Yachts heeft zonet haar faillissement aangevraagd. Op 3 februari 2020 werd er bij de districtsrechtbank van Bremerhaven de insolventieprocedure ingeleid voor Bente Yachts GmbH en Bente GmbH. De Hamburgse advocaat Hedrik Heerma is aangesteld als curator.
Bente werd door de meeste media een revolutionair initiatief genoemd in de recente geschiedenis van de jachtbouw. De Duitse jachtwerf van Alexander Vrolijk is nu ten dode opgeschreven.
In 2017 werd Bente nog met veel fanfare in de printmedia bejubeld en goed bevonden. In 2019 werd de Bente 39 met dezelfde bombarie aangekondigd. We citeren zeilen.nl uit één van hun vele Bente video’s: ”een praktische en snelle oceaanracer”. Hetzelfde magazine maakte de Bente 24 nog Zeilen boot van het jaar 2016 en in 2017 kreeg het een nominatie voor Hiswa zeilboot van het jaar.
Weinig vertrouwen en rechtszaken doen Bente de das om
Eén dag voor de faillisementsaanvraag vroegen we in het ClubRacer Café wat er toch met Bente Yachts aan de hand was. Het Duitse merk was immers niet op Boot Düsseldorf, hun thuismarkt, aanwezig. Volgens de Nederlandse importeur Pim van Putten (Connect Yachtbrokers) was er niets aan de hand en wilde Bente Yachts zich richten op de lokale beurzen.
Specialisten uit verschillende jachtwerven en toeleveranciers hadden echter vanaf het begin geen vertrouwen in het project van Alexander Vrolijk. Gebrek aan kwaliteit en de afwezigheid van een doordacht marketingprogramma en dealerbeleid zouden aan de basis liggen van het afhaken van partijen en investeerders.
Uit goede bron vernemen we ondertussen dat de twee Bente 39 eigenaars een rechtszaak hebben opgestart tegen Bente Yachts. Eén van de eigenaars wilde zelfs de koop via een rechtbank laten ontbinden.
Alexander Vrolijk wil een doorstart maken
Volgens Alexander Vrolijk is het mislukken heel eenvoudig te verklaren. In een interview met Yacht online zegt hij:
“Het is eigenlijk heel eenvoudig. In deze constellatie is geen economisch succes behaald. Hoewel we 120 Bente 24’s hebben verkocht, waren onze ontwikkelings- en inkoopkosten te hoog voor onze bedrijfsgrootte. We zijn nu op zoek naar investeerders en hebben er alle vertrouwen in dat het zal doorgaan.”
Domper voor het Belgisch “Samen tegen plastic” project
Ook een Belgische eigenaar is dupe van deze Duitse ellende. Peter Luycks kocht een Bente 39 in 2019. Hij wilde met de “BlackFish” de milieu campagne “Samen tegen Plastic” starten om zo actie te voeren tegen plasticvervuiling.
De Blackfish ligt ondertussen al een paar maanden op de kant in de Spaanse haven Marina Del Este aan de Middellandse Zee.