In de Düsseldorfse beurstoren heerst voorpret in de aanloop naar Boot 2023, dat van 21 tot en met 29 januari opnieuw zal plaatsvinden. De komende editie zullen 1500 exposanten aanmeren in Düsseldorf. Ook voor zeilers weer een welkome manier om het seizoen van 2023 af te trappen.
Petros Michelidrakis, directeur van Boot Düsseldorf vertelt ons: “Vrijwel ieder merk zal aanwezig zijn op Boot. Daarmee bedoel ik de grote spelers uit de branche maar ook de start-ups. Met hen, maar ook met onze initiatieven waaronder Start Sailing en de podia bij het sailcenter en de zeil-en klasseverenigingen etaleert Boot Düsseldorf de grootste representatie van de zeilsport onder één dak. De beurs is een perfecte afspiegeling van de markt. De betekenis van zeilen is onverminderd groot en zeker in de huidige tijd, waarin meer vraag is naar alternatieve aandrijvingen, blijft de interesse groeien.”
Zorgwekkende situatie in de botenmarkt
Wat de nieuwe botenmarkt betreft zitten de Europese landen met een enorm bevoorradingsprobleem. Er zijn daarom te weinig nieuwe jachten die kunnen opgeleverd worden. Ook de tweedehandsmarkt lijkt hieronder te lijden. Er zijn erg lange levertermijnen. Niettegenstaande zijn er nog steeds veel orders die binnenkomen. Verrassend, omdat de klant, met de huidige fluctuerende materiaalprijzen, bijna een blanco cheque moet geven aan de verkoper. Deze situatie is op zijn minst zorgwekkend te noemen; vele jachtwerven maken geen winst meer sinds de energiecrisis.
Ook in de refit-en bootrenovatie business is het alle hens aan dek. Een tekort aan werkkrachten vertraagt de tweedehands botenmarkt. Bovendien is er geen capaciteit meer in de jachthavens in en rond Duitsland.
Hoewel deze aspecten verontrustend zijn, zorgen ze niettemin voor een boost op de markt. Alle 16 hallen waren in no time gevuld: dat is 26000 m2 aan vloeroppervlak ofwel 31 voetbalvelden. Er is zelfs sprake van overboeking. Boot Düsseldorf is dus in volle vaart.
Duurzaamheid, diversiteit, variëteit
Kernbegrippen die niet alleen in onze maatschappij centraal staan, winnen ook in de watersport meer en meer terrein.
Duurzaamheid is een begrip dat van langsom meer belangrijk wordt in de yachting-en boatingwereld. Wat doen we met onze boten en zeiljachten op het einde van hun bestaan? Zijn ze recycleerbaar? Milieuvriendelijk? En wat met energie?
Het moderne publiek in het algemeen en de jeugd in het bijzonder wil verschillende dingen doen op één dag. Het wil niet meer 7 dagen op 7 op een boot zitten en het opnemen tegen weer, wind en water. Het wil geëntertaind worden, proeven van verschillende dingen, zoveel mogelijk op korte tijd. Daarom moet er ook anders gekeken worden naar yachting en boating.
Marina’s mogen niet langer beschouwd worden als alleen maar een plaats om je boot te leggen. De toekomst van de moderne marina is multifunctioneel. Mede daardoor zal de jachthaven in al zijn aspecten een grote impact hebben op het toerisme en de omgeving.
Het watersportpubliek wil diversiteit
Het veelzijdige aanbod, waar het moderne publiek om vraagt zal een impact hebben op de manier waarop de jachthavens van de toekomst moeten worden vormgegeven.
- Cultuur
- Hiking
- Duiken
- Surfen
- Mountainbiken
- Eten en drinken
- …
Al deze aspecten moeten een plaats krijgen en faciliteren mee de gedaante van de moderne jachthaven.
Ook tijdens Boot Düsseldorf zullen de thema’s diversiteit, duurzaamheid en variëteit centraal staan. Daarom heeft de organisatie een volledige hall ingericht waarin plaats wordt gemaakt voor meer dan 60 presentaties en panellists in 9 dagen.
Belangrijke vragen die de moderne yachting -en boating industrie zich moet stellen
Hoe kunnen we de watersport introduceren bij de verschillende doelgroepen?
Hoe kunnen we deze klanten bereiken? Hoe zorgen we binnen onze eigen specifieke watersport voor voldoende variëteit m.a.w. hoe kunnen we ons aanbod vergroten? En last but not least, hoe zorgen we ervoor dat we dit doen op een duurzame en respectvolle manier voor de toekomst en het milieu?
Op al deze vragen probeert Boot Düsseldorf een antwoord te geven of toch tenminste op zoek te gaan naar een mogelijke oplossing.
Alle grote zeilmerken aanwezig behalve…
Hal 15 en 16 blijven voorbehouden aan de zeiljachten. Alle grote merken zullen vertegenwoordigd zijn, ook de Nederlandse en de Belgische. Amel, Arcona Najad, Bavaria, Beneteau, Contest, Dufour, Elan, Faurby, Grand Soleil, Hallberg Rassy, Sirena, Solaris, Sunbeam, Wauquiez zullen er zijn en voor het eerst zal Wally ook met een zeilboot op deze beurs staan. De nieuwe Nano 37 zal ongetwijfeld veel aandacht krijgen.
Twee grote en gerenommeerde jachtwerven zullen deze keer niet van de partij zijn: X-Yachts en Hanse. Op onze vraag waarom deze twee merken dit jaar niet aanwezig zijn kregen we geen duidelijk antwoord. Wel staat volgens de organisatoren van Boot Düsseldorf vast dat ze bij de volgende editie opnieuw present tekenen.
Tip
Met de My Organizer functie op www.boot.com kan iedere bezoeker voor zijn vertrek naar Düsseldorf zijn of haar individuele rondwandeling samenstellen en de juiste leveranciers vinden.
Prijzen
De prijzen voor tickets (nu beschikbaar op www.boot.com) blijven stabiel, ondanks de hoge energieprijzen.