De 70ste editie van de North Sea Regatta, powered by Delta Lloyd, is nu al een feestje; het gebeurt zelden dat de complete vloot de overkant bereikt. Op 12 mei vertrokken 59 deelnemers aan de Vuurschepenrace richting Harwich en kwamen na een zonnige start mét wind, goed de nacht door. Koploper CoinCoin zag de voorsprong snel slinken toen de wind er woensdagochtend volledig uitzakte. Ze finishen als eerste maar eindigden op rating als derde achter Team Intention (1) en Team Elke (2) in de IRC1.
Voor veel Team Heiner Pups was deze race naar Engeland de eerste offshore wedstrijd. Met Klaartje Zuiderbaan aan boord als coach, werden ze derde in de ORC1: “Ze vonden het spannend, maar hebben het echt supergoed gedaan!” Wouter Hermsen, eigenaar van de Luctor3, zeilde zijn eerste Two Handed wedstrijd samen met Erik van Vuuren: “We gingen als de brandweer en kwam en als derde boot over de finish, vlak achter de CoinCoin en de K-Force. Een prestatie waar we trots op mogen zijn.” De deelnemers bereiden zich inmiddels voor op de North Sea Race, de eerste startgroep vertrekt op vrijdag 15 mei om 10:30 Engelse tijd.
Wedstrijdleider Edwin Lodder: “Een vrij unieke situatie dat de complete vloot hier is.”
De omstandigheden waren niet makkelijk, maar slechts één boot besloot onderweg naar Harwich de motor aan te zetten. Wedstrijdleider Edwin Lodder vanuit Harwich: “Het is vrij uniek dat de hele vloot aan de overkant is. De laatste jaren besloten er altijd enkele boten om terug te keren naar Scheveningen of ergens anders de vaste wal op te zoeken. De bemanning van de Ellinor besloot door gebrek aan wind op de motor verder te gaan, maar wel koers te zetten richting Harwich. De complete vloot maakt zich nu klaar voor de North Sea Race.”
IRC1: CoinCoin ziet voorsprong slinken door windstilte
De zeilers aan boord van koploper CoinCoin zagen hun grote voorsprong snel slinken toen de wind er woensdag ochtend volledig uitzakte. Ze finishten als eerste maar eindigden in de IRC1 op rating als derde achter Team Intention en Team Elke. Met een mix van professionals en jonge zeilers hebben ze de smaak goed te pakken. Rogier van Overveld: “We gingen meteen vanaf de start al hard, we hebben een goed eerste kruisrak gevaren en de hele nacht aan de wind echt hard gezeild. Als eerste boot bereikten we woensdagochtend de windstilte. De wind was helemaal weg, vervolgens kregen we stroom tegen, moesten we ankeren en zagen we de kleinere boten met net iets meer wind snel dichterbij komen. Dat was balen, want uiteindelijk waren we wel als eerste binnen maar konden we het op handicap niet winnen van de kleinere bootjes.”
IRC1: 1. Team Intention 2. Team Elke 3. CoinCoin
IRC2: 1. Flying Dolphin 2. Jai Alai 3. Swarte Swean
IRC3: 1. Nymphaea 2. Que Quapa 3. Lucifer
Eerste offshore wedstrijd voor Team Heiner Pups
In april werd bekend dat Moving Intelligence, naast sponsoring van de North Sea Regatta, NSR deelnemer NED 7777 en de Zoute Optimist, ook de nieuwe hoofdsponsor van de Team Heiner Pups is. Het zeilteam is een initiatief van Roy Heiner, die ambitieuze zeilers die de Volvo Ocean Race als droom hebben, de kans biedt om zich verder te ontwikkelen in het zeilen op grote boten, in short handed zeilen en in match racing.
Met Klaartje Zuiderbaan aan boord als coach, werden de Heiner Pups derde in de IRC1 klasse. Zelfstandig varen ze de North Sea Race terug naar Scheveningen. Als we met Klaartje bellen, de dag nadat ze met het team in Harwich aankwam, is ze alweer terug in Nederland. De coach vertelt trots over het super ambitieuze zeilteam: “De Vuurschepenrace was voor de meesten de eerste keer dat ze zelf naar Engeland voeren. Ze vonden het best spannend, maar hebben het zo goed gedaan! Ik was niet mee als zeiler, maar echt als coach, voor de veiligheid. Nu mag het team zonder mij terug varen en hebben er echt heel veel zin in. Op de heenweg hebben ze eigenlijk ook alle beslissingen zelf genomen, ze leren snel en mogen nu zelf terug.”
ORC1: 1. Team Intention 2. Team Elke 3. Team Heiner Pups
ORC2: 1. Lemminkainen 2. Flying Dolphin 3. Virtue
Wereldwijd eerste TwoHanded Nationals
De Vuurschepenrace is de eerste wedstrijd van de TwoHanded Nationals. Drie weken geleden bedachten Wouter Hermsen en Erik van Vuuren om met de Luctor2 mee te doen in de TwoHanded klasse. De bemanning ging akkoord, op voorwaarde dat ze wel de inshore races weer mee mogen doen. “Het was echt een super ervaring,” vertelt Wouter Hermsen. “We hebben keihard gevaren en kwamen maar een paar seconden na de K-Force als derde over de finish. In het begin hebben we heel behouden gevaren maar het liep steeds beter. Behalve het windstille stuk gingen we als de brandweer en we lagen er goed voor totdat de wind wegviel. We hebben gewoon zeker meer dan twee uur echt helemaal stil gelegen, onze hele voorsprong was foetsie.” De Luctor3 eindigt op handicap op plaats 15.
Yvonne Beusker, varend op de Panther samen met Edith Voskamp en verantwoordelijk voor de races en competitie binnen Shorthanded vond het een mooie pot: “Het was een lastige maar mooie pot. Alles zat erin en dat maakt het voor de deelnemers niet heel makkelijk. Gelukkig hebben wij een lichte boot en bleven we ook in de windstilte heel langzaam vooruit gaan en hoefden we niet te ankeren. Het was een lange zit, we waren rond half acht binnen wat betekent dat we er echt 24 uur over hebben gedaan, en dat zonder slaap. Want dat lukt toch niet zo goed met z’n tweeën.”
ORC 2H: 1. Blue June 2. Blizzard of Uz 3. Firestorm.
North Sea Race start met 74 deelnemers
Vrijdag 15 mei, de dag na Hemelvaartsdag, beginnen de 74 deelnemers aan de North Sea Race naar Scheveningen, de eerst startgroep vertrekt om 10:30 uur (lokale Engelse tijd). Zaterdagochtend vroeg zullen de eerste deelnemers in de haven van Scheveningen arriveren. De weersvoorspelling is dat de wind eerst heel zwak tot matig is en uit het Noorden komt, later draait naar het Zuid Westen en aantrekt tot 14 knopen.
De prijsuitreiking vindt plaats op zondag 17 mei om 16:00 uur in de Visafslag in Scheveningen. Oceaanzeiler Wouter Verbraak is hierbij aanwezig voor het uitreiken van de prijzen.
Volledige uitslag: http://www.nsr.nl