Het recente nieuws over het voornemen van de National Marine Fisheries Service om de 10 knopen snelheidsbeperkingen uit te breiden om de Noord-Atlantische walvissen te beschermen, heeft begrijpelijkerwijs veel tumult veroorzaakt in de maritieme industrie. Maar terwijl we ons haasten om technologieën en regelgeving te bedenken die deze majestueuze wezens beschermen, moeten we onszelf eraan herinneren wie hier de daadwerkelijke indringer is.
Het is niet de walvis die ons territorium betreedt, maar de mens. We zijn te gast in hun wereld. We zijn degenen die met onze zeil- en motorjachten hun natuurlijke habitat binnendringen en hun levens in gevaar brengen. Dit is een waarheid die we niet mogen vergeten in onze discussies en debatten over de toekomst van de maritieme industrie.
Zeiljachten met foils: “dolphin cutter”
Het is inderdaad noodzakelijk dat we onze zeil- en motorjachten aanpassen aan de realiteit van de oceaan die we delen met deze prachtige zeedieren. Vooral onze zeiljachten met foils, ook wel bekend als dolphincutter, zijn bijzonder gevaarlijk voor dieren zoals orka’s, haaien, dolfijnen en zeeschildpadden. Bij snelheden boven de 20 knopen hebben deze dieren geen schijn van kans wanneer ze ons kruisen.
Foto: Foils van IMOCA boot 11th Hour Racing
Wat zijn foils?
Foils, ook bekend als hydrofoils, zijn een technologie die wordt gebruikt in de scheepsbouw om de snelheid en efficiëntie van vaartuigen te verbeteren. Ze werken door een vaartuig op te tillen uit het water, waardoor de weerstand van het vaartuig vermindert en het sneller kan bewegen. Terwijl dit geweldig is voor de snelheid en prestaties van een zeiljacht, kan het helaas gevaarlijk zijn voor zeedieren.
Foto: Foils van IMOCA boot Team Malizia
Waarom zijn foils gevaarlijk?
Het grootste probleem is dat foils zeer scherp zijn en op hoge snelheid door het water snijden. Ze vormen een ernstig gevaar voor dieren zoals orka’s, dolfijnen, haaien en zeeschildpadden, die zich vaak dicht bij het oppervlak van het water bevinden. Als deze dieren in het pad van een snel bewegend zeiljacht met foils terechtkomen, hebben ze weinig tot geen tijd om te reageren en weg te bewegen. Dit kan leiden tot ernstig letsel of zelfs de dood van het dier door de impact met de foil.
Bovendien zijn zeedieren vaak nieuwsgierig en benaderen ze vaak boten. Ze verwachten echter niet dat een onderdeel van de boot onder het wateroppervlak uitsteekt en op hoge snelheid beweegt, waardoor ze gemakkelijk gewond kunnen raken.
Kortom, terwijl foils voordelen hebben voor de prestaties van zeiljachten, kunnen ze ook aanzienlijke gevaren opleveren voor het leven in de oceaan. Het is daarom belangrijk dat we, als we de oceanen en het leven dat ze huisvesten waarderen, deze risico’s in overweging nemen bij het ontwerpen en gebruiken van onze vaartuigen.
We moeten ons aanpassen
Als hoofdredacteur ben ik van mening dat het onze verantwoordelijkheid is, niet alleen als mensen, maar ook als gebruikers en genieters van de zee, om ons gedrag en onze technologie aan te passen aan de behoeften van de wezens waarmee we onze oceanen delen.
Het voorgestelde snelheidsvoorschrift is inderdaad een stomp instrument. Wat we nodig hebben is een aanpak waarin iedereen zich kan vinden.Het omvat alle spelers – waaronder de NOAA – en het brengt een breed scala aan technologieën in het beeld zodat schippers in real-time walvisinformatie kunnen delen en raadplegen.
Ik geloof echter dat we ook moeten nadenken over hoe we onze boten en de manier waarop we ze gebruiken kunnen aanpassen. We moeten onderzoeken hoe we de impact van onze zeil- en motorjachten op het zeeleven kunnen verminderen. We moeten onszelf als indringers zien en zoeken naar manieren om vreedzaam naast de oceaanbewoners te leven.
Onze oceanen zijn van vitaal belang voor de gezondheid van onze planeet. Ze zijn het tehuis voor miljoenen soorten en ze bieden ons, de mens, zoveel – voedsel, vervoer, recreatie, zelfs de lucht die we inademen. Het is onze plicht om te zorgen voor onze oceanen en de wezens die er wonen.
Laten we daarom niet alleen technologie en regelgeving omarmen om het leven van de walvissen te beschermen. Laten we ook de manier waarop we naar onszelf kijken in relatie tot onze oceanen heroverwegen. We zijn de indringers, niet de orka’s. Laten we ons gedrag dienovereenkomstig aanpassen.
Aanzet tot deze opinie: Examining the impacts of the National Oceanic and Atmospheric Administration’s proposed changes to the North Atlantic Right Whale Vessel Strike Reduction Rule
Foto: Stephen Bidwell