Op dag drie werd er heel veel gepraat, maar opvallend weinig over zeilen. Nu was het zeilen zelf ook niet erg bijzonder, met ongeveer 8 knopen wind te weinig om de boothandling te testen, te veel om het uitdagend te maken voor echt licht weer zeilen. Twee races vandaag voor de TP’s na uitstel in de morgen. Wat was opvallend op het water was dat Artemis toch te verslaan bleek en dat Matador na een stroeve start beide races wist te winnen vandaag. Voor ons was het positieve punt dat we ook na vandaag steeds tenminste één boot achter ons hebben bij de eerste bovenboei.
Helaas zijn het de kleine verschillen in material die in deze klasse het verschil maken (de trimmers bij ons aan boord zijn niet slechter dan op de andere boten en Jules Salter is ook een erg ervaren zeiler). Een duidelijk voorbeeld is de benedenwindse gate ronding: met anderhalve lengte te gaan zijn wij al volledig bezig met de drop van de spinnaker met twee man op dek en één in de sewer. De MedCup boten hebben dit seizoen een stringdrop systeem geinstalleerd waardoor ze slechts één iemand op dek nodig hebben en dus meer mensen in de rail hebben bij de ronding zelf, maar ook pas met de boeg bij de ton de spinnaker hoeven te droppen.
Maar ook na het racen bleek al dit maar weinig effect te hebben op het gespreksonderwerp, zeker met het grote aantal Engelse zeilers hier in Palma. Voor de zeilers uit de rest van Europa is het leven allemaal ietsje makkelijker omdat de vluchten naar Valencia en Barcelona wel gewoon vliegen. Voor mij en alle andere in Engeland wonende (en werkende) zeilers die deze week verplichtingen hebben is het leven nog net iets lastiger omdat we niet alleen van dit eiland af willen (moeten) maar vervolgens ook nog naar de andere kant van het kanaal. Het voordeel van zeilen met een team met een georganiseerde shorecrew is dat we de luxe hebben van mensen wiens specifieke rol het is te zorgen dat we (de zeilers) zo snel mogelijk thuis komen (zodat ze niet langer betaald hoeven te worden, of in mijn geval, in ieder geval beschikbaar blijven als amateur bemanning). Morgen de laatste dag voor de races en met alle updates die ik heb gekregen (van de shorecrew) denk ik niet dat ik een update kan inzenden tot ik misschien woensdag thuis ben. Tot dan in ieder geval bedankt voor de reacties en als er nog vragen zijn beantwoord ik ze graag als ik thuis ben.
Tekst: Luuk le Clercq
Foto: Sander van der Borch / Artemis