In de tweede Volvo Ocean Race-etappe richting Kaapstad leidde het Chinees/Franse Dongfeng Race Team de vloot de Doldrums uit en zojuist de evenaar over.
De top vier bleef ongewijzigd en koning Neptunus bereidt zich momenteel voor op de overige passages van de evenaar. Het verschil tussen de koploper en het Nederlandse Team Brunel in vierde positie is 10 nautische mijlen (nm). Het andere Nederlandse team AkzoNobel ligt daar 8 nm achter.
Volgens het laatste positierapport van 8 uur vanmorgen, is Dongfeng ruim een halve mijl uitgelopen op MAPFRE. De voorsprong bedraagt nu 2,5 nm. Dongfeng zeilde in de Doldrums als meest oostelijke boot van de kopgroep. Daardoor kan het Chinees/Franse team na de Doldrums een gunstigere koers (lager en harder) varen ten opzichte van de concurrenten meer naar het westen, die ook nog eens meer mijlen hebben afgelegd.
Juan Vila, navigator aan boord van MAPFRE: “We hebben vandaag officieel de Doldrums verlaten en we varen nu in de zuidoostpassaat. Deze keer was het relatief makkelijk om de Doldrums te doorkruisen. We hebben geen lange, windstille periodes meegemaakt. We hadden altijd wel een beetje wind om vooruit te blijven gaan, op één keer afgelopen nacht na. Toen lagen we een half uur geparkeerd en schoof de vloot in elkaar. Verder hebben we te maken gehad met buien. Sommige wat groter met zware regenval en enorme winddraaiingen om ons goed bezig te houden. Deze ochtend viel de zuidoostelijke wind langzaam in.”
Team Brunel van schipper Bouwe Bekking (Deventer) heeft een goed weekend achter de rug, waarin het de vierde plek van team AkzoNobel overnam. Bekking: “We hebben het de laatste 24 uur erg druk gehad met zeilwissels om ons aan te passen aan de wisselende condities. In de hoop dat we het juiste deden als één van de frequente buien ons trof. Wat onze performance betreft ging dat goed en zijn we langzaam ingelopen op MAPFRE en Vestas.”
Voor het weekend in aanloop naar de Doldrums kampte Team Brunel nog met een kapotte outrigger, een balk om het zeil mee te trimmen. Na diverse pogingen van bemanningsleden was het de kersverse World Male Sailor of the Year 2017, Peter Burling, die het euvel wist op te lossen. Op dat moment was de achterstand tot Dongfeng opgelopen tot 35 nm. Dongfeng-schipper Charles Caudrelier en zijn bemanning wisten die vrijdag ter hoogte van de Kaapverdische Eilanden het gat met MAPFRE te verdubbelen, maar zag die de volgende dag weer halveren.
Admiraal zeilend (achter elkaar aan) ging de vloot verder richting de Doldrums en draaide alles om bootsnelheid. Eenmaal in de Doldrums gebeurde wat de één vreesde en de ander hoopte; de voorhoede schoof in elkaar onder invloed van een enorme wolkenmassa gedurende vrijwel de hele nacht van zaterdag op zondag. Die bracht soms een snelheid boost tot wel 16 knopen, maar tegelijkertijd was het erg lastig om hier doorheen te navigeren. Dongfeng verloor afstand ten opzichte van MAPFRE en Vestas, terwijl Team Brunel juist team AkzoNobel voorbij ging. Ook het gat met de achterhoede slonk van op enig moment ruim 100 nm tot 45 nm met Turn the Tide on Plastic.
Koning Neptunus
Op de zeven Volvo Ocean 65’s is koning Neptunus inmiddels druk bezig met de voorbereidingen om de nieuwelingen in te wijden. Dat gebeurde als eerste aan boord van Dongfeng Race Team met de Nederlandse Carolijn Brouwer. Zij passeerden zojuist de evenaar en varen nu dus op het zuidelijk halfrond.
Positierapport 7 uur UTC op 13 november 2017, tweede etappe:
- Dongfeng Race Team
- MAPFRE, DTL 2,52 nm
- Vestas 11th Hour Racing, DTL 9,12 nm
- Team Brunel, DTL 10,25 nm
- team AnkzoNobel, DTL 18,32 nm
- Turn the Tide on Plastic, DTL 52,87 nm
- 7. Sun Hung Kai/Scallywag, DTL 61,76 nm