De voorbereidingen voor de Dutch Match Cup in Lelystad zijn in volle gang. De eerste etappes van de Alpari World Match Racing Tour zijn ondertussen al gevaren. De zeilers zijn zich nu aan het voorbereiden op de Chicago Match Cup, die een weekend voor de Dutch Match Cup wordt gevaren.
De Engelse Ian Williams leidt momenteel in de resultaten met 72 punten. Al jaren is hij een geduchte tegenstander, met zijn slimme tactische zetten en jarenlange ervaring weet hij zijn tegenstanders steeds weer te slim af te zijn.
Met een aantal wedstrijden achter de rug, begint de spanning en de rivaliteit aardig op te lopen. Mocht Williams in Chicago niet het onderste uit de kan weten te halen, hij prefereert grotere boten, dan ligt de hele top drie tijdens de Dutch Match Cup in Lelystad helemaal open.
De eerste etappe van de Alpari World Match Racing Tour is gevaren in Langenargen, Duitsland, de Match Race Germany. Van 5 tot en met 9 juni was Lake Constance vooral het toneel van Williams die een bijna ongeslagen etappe voer. Alleen de Deen Nicolai Sehested wist een race te winnen van de Engelsman.
De wind maakte het de zeilers en de organisatie van de Match Race Germany niet gemakkelijk. De hele week waren er slechts korte periodes per dag wind te vinden, en met een maximum van 40 graden was het ook nog eens een extreem warme week. De Australische Keith Swinton is deze extreme temperaturen wel gewend en liet zich hierdoor niet uit het veld slaan. Zijn team, Alpari FX, voer de finale tegen Williams, maar kon het niet van hem winnen.
“Het was een hele goede regatta voor Team Alpari FX. We hadden graag de regatta gewonnen, maar een tweede plaats is nog steeds een goed resultaat. We hadden verwacht dat dit voor ons de lastigste etappe in de tour zou zijn, omdat zeilen in grotere boten niet onze kracht is. Het was een fantastische week.” Zo kijkt dit Australische team ongetwijfeld uit naar de Dutch Match Cup waar ze in veel kleinere boten gaan zeilen, de MaxFun25.
In Duitsland werd er gevaren in de Batavia 40S, een boot van zo’n 12 meter lang en bijna 4 meter breed. De MaxFun25 is slechts 6,70 meter lang en 2,5 meter breed, bijna de helft kleiner dus.
Na Duitsland was het de beurt aan Zweden. Hier was het Bjorn Hansen die in eigen land de etappe won. De finale voer hij tegen Ian Williams, van de vier races die ze in de finale tegen elkaar voeren, won Hansen maar liefst drie maal. Game, set en match voor deze Zweed. Voor hem is het al de derde keer achter elkaar dat hij deze etappe van de Alpari World Match Tour wint. De enorme schare Zweedse fans hebben hier ook een steentje aan bijgedragen vertelt Hansen.
“Wanneer we iets goed deden op het water hoorden we het publiek juichen, maar zodra we iets niet goed deden riepen ze allemaal ‘O nee’ vanaf de kant”. Zo geeft de Zweed aan dat hij soms zelf niet in de gaten had dat er iets gebeurde, maar via het publiek kon hij wel direct anticiperen op eventuele fouten.
Voor de volgende etappe in de tour vlogen de zeilers naar Sopot in Polen, waar Williams opnieuw in de finale schitterde en de overwinning behaalde tegen de Franse Mathieu Richard. Richard wist zich in de halve finale heel makkelijk te plaatsen voor de finale. Hij won van regerend Alpari World Match Racing Tour kampioen Taylor Canfield, met een stand van 3-1.
Williams had grote moeite om zich te plaatsen voor de finale. Hij keek na de eerste twee races aan tegen een 0-2 achterstand op de Nieuw Zeelander Phil Robertson. Nog twee races later wist de Engelsman er een gelijkstand van te maken en de laatste race die volgde was tot op de laatste meters spannend. Robertson ging verder in de kleine finale om de plek 3 en 4 tegen Canfield, terwijl Williams en Richard de finale gingen varen in Polen. Ook hier was het spannend tot het laatste moment, de twee zeilers raakten in de laatste race, bij een tussenstand van 1-1, met de masten in elkaar. Een fout van het team van Richard nadat zij een inhaalslag op het Engelse team wilden maken.
“We kwamen heel dichtbij aan de achterkant. Williams loefde heel hard rond de boei en wij dachten dat hij nog wel wat af zou drijven zodat er ruimte vrij kwam tussen hem en de boei. Waarschijnlijk was er ook wel genoeg ruimte voor ons, maar niet voor de masten.”
Gelukkig was de schade niet al te groot en konden beide teams de race, na 20 seconden in elkaar verstrengeld te zitten, uitvaren. Door de penalty op Richard wist Williams de stand op 2-1 te brengen en won deze etappe.
De volgende uitdaging ligt voor de teams in Chicago, van 17 tot en met 21 september. Het derde jaar dat de Alpari World Match Tour dit deel van Amerika aandoet. Chicago staat bekend als de Windy City. Dat belooft dus veel goeds voor de zeilers. Maar zeker ook voor het publiek, want door de wind ontstaat er altijd een spannende strijd op het water. Geen drijfpartijen of wachten op windvlagen, maar de hele dag door actie. De zeilers stappen hier in een Tom 28max, een boot van 8,5 meter lang. Voor de teams met veel ervaring in kleinere boten liggen hier dus veel kansen. De afgelopen twee jaar wonnen achtereenvolgens Williams en Canfield deze etappe.
Zeker twee zeilers die in de gaten gehouden worden in Chicago en een weekend later in Nederland. De etappe in Amerika is van 17 tot en met 21 september te volgen via Twitter: @MatchRaceCenter of via de website chicagocup.org.
Direct na deze wedstrijd stappen de teams op het vliegtuig naar Nederland om dinsdag hun eerste trainingen in de Maxfun25 boten van de Dutch Match Cup te kunnen doen. Het wordt bijzonder spannend.
Tekst: Anke Haadsma
Foto: Ian Roman