Deze week bereikte ons het bericht dat de Light Vessel Race en de Shielmartin Race, gepland voor zaterdag 29 juni, niet doorgaan. Dit nieuws moet een zware klap zijn voor de Royal Belgian Sailing Club (RBSC), het ONZK bestuur en voor de zeilfederatie Wind en Watersport Vlaanderen (WWSV). Dit roept vragen op over de toekomst van het Open Noordzee Kampioenschap (ONZK).
Laag aantal inschrijvingen de oorzaak
Carl Sabbe, voorzitter van de Royal Belgian Sailing Club (RBSC), liet in het ONZK WhatsApp-kanaal weten dat de beslissing in onderling overleg is genomen:
“In onderling overleg hebben het ONZK bestuur en het RBSC bestuur besloten om de Light Vessel Race en Shielmartin Race van komende zaterdag 29 juni niet te laten doorgaan omdat het aantal inschrijvingen te laag gebleven is.”
Sabbe betreurde de noodzaak van deze beslissing, vooral gezien de lange traditie van de Light Vessel Race:
“Beide organisaties betreuren dat deze beslissing na meerdere decennia van Light Vessel traditie dient genomen te worden.”
Communicatieproblemen en concurrentie?
Wie had gedacht dat gebrekkige communicatie en samenwerking tussen wedstrijdorganisaties tot problemen zou leiden? Zeker niet de ONZK wedstrijdorganisatie, RBSC jachtclub en WWSV.
Terwijl de Light Vessel Race concurreert met het populaire Deltaweekend in Zierikzee, is de communicatie richting de deelnemers een drama. Buiten een paar halfslachtige aankondigingen en interne WhatsApp-berichten lijkt het erop dat niemand zich echt druk maakt over promotie.
En laten we niet vergeten dat de ONZK-website al weken onbereikbaar is wegens veiligheidproblemen. De ONZK sponsors zullen ongetwijfeld in hun nopjes zijn.
Vooraf gewaarschuwd
Vorige week namen we contact op met de Light Vessel Race organisatie, waaronder Jan Gabriel (voorzitter ONZK) en Patrick Demesmaecker (wedstrijdleider RBSC), omdat we nog maar twee inschrijvingen voor de Light Vessel Race zagen op M2S, en dit slechts twee weken voor de start.
Beiden hadden geen commentaar of geen tijd en reageerden niet op onze boodschap dat we hen wilden helpen. Het enige wat er uiteindelijk gebeurde, was de afgelasting.
Heeft het ONZK nog toekomst?
Sabbe meldde via het ONZK Whatapp kanaal dat er nagedacht wordt over de toekomst van de Light Vessel Race binnen het ONZK-circuit:
“We beraden ons over verdere toekomstplannen voor de Light Vessel Race en zijn rol in het ONZK circuit.”
De huidige penibele situatie roept vragen op over de rol van het ONZK in België.
Nood aan betere samenwerking en professionalisering
Er is een dringende nood aan betere samenwerking tussen de clubs en een meer professionele aanpak, vergelijkbaar met wat in buurlanden gebeurt zoals Nederland, Frankrijk, Spanje en Italië.
Hoe pakken ze dat aan? In Catalonië fungeren jachtclubs als gastheer, door ligplaatsen en faciliteiten ter beschikking te stellen. Daarnaast staat er een professioneel regatta-organisatieteam klaar dat in een hele provincie zowat alle grote zeilwedstrijden organiseert.
Ware er een ISO-norm voor consistentie en kwaliteit, ze zouden hem ongetwijfeld halen.
Maak deelnemen laagdrempeliger
Tijdens de laatste Belgian Boat Show in Gent werden voorstellen gedaan om meer instroom te krijgen, zoals het het verlagen van de drempels om ook occasionele en beginners aan de startlijn te krijgen. Het ONZK en WWSV bedacht het IRC Go concept, waarbij zeiljachten een standaard rating krijgen, het werd echter niet goed uitgewerkt.
Met IRC Go krijgen zeiljachten een standaard rating. Dit coëfficiëntgetal dat de gezeilde tijd berekent, is weliswaar niet helemaal accuraat, maar volgens Luc Geirnaert (WWSV) maakt dat voor de meeste zeilers niet veel uit:
“Meevaren in een veld is al leuk.”
Dit betekent echter dat je als nieuwe en occasionele deelnemer op voorhand al verloren hebt. Ons voorstel was om een rating in te voeren of de Cruiser Rating (CR) te verbeteren zodat echte beginners zich daarin thuis voelen. Dit betekent dat alles wat ook maar enigszins naar racerij en optimalisatie ruikt, gestraft moet worden in de rating. Een occasionele deelnemer wil zijn boot voor een dag of weekend niet volledig leeg halen. Straf een beginner of occasionele deelnemer niet, maar beloon hem of haar voor deelname aan de wedstrijd.
Tijd voor een nieuwe aanpak: deelnemers als klanten zien
Het wordt hoog tijd dat het ONZK en eigenlijk alle zeilwedstrijden hun deelnemers als klanten gaan zien. In plaats van simpelweg af te wachten of er inschrijvingen binnenkomen, moeten de organisaties proactief feedback verzamelen en hun evenementen verbeteren op basis van de ervaringen van de zeilers.
Een eenvoudige maar effectieve methode hiervoor is het uitvoeren van een Net Promoter Score (NPS) enquête na elke wedstrijd. Dit helpt om te leren wat goed gaat en waar nog verbeterpunten liggen. Door deelnemers echt te waarderen en naar hun feedback te luisteren, kunnen zeilwedstrijden weer aantrekkelijk en succesvol worden.
Geen fenomeen: goede voorbeelden genoeg
Hoewel de huidige situatie zorgwekkend is, zijn er genoeg voorbeelden van succesvolle zeilwedstrijden met veel deelnemers, zoals het Deltaweekend, Oostende Ramsgate, 40 Mijl van Bru, Windmill Cup, Ronde Noord Holland en de 24-uurs zeilrace.
Het is duidelijk dat met de juiste aanpak, misschien een nieuwe rol en betere samenwerking de toekomst van het ONZK verzekerd kan worden.