Wind en Watersport Vlaanderen (WWSV) heeft op 30 januari haar jaarlijkse infosessie gegeven voor eigenaars en deelnemers van zeilwedstrijden op zee met zeiljachten.
Tijdens deze online sessie kwamen verschillende sprekers aan bod die elk vanuit hun specifieke invalshoek keken naar het zeilen en wedstrijdzeilen met zeiljachten op zee.
Op hun beurt spraken Luc Geirnaert (WWSV) over een aantal vernieuwingen in IRC, Jan Gabriel (ONZK) over wedstrijdzeilen in IRC en Stijn Reunis over CR, het instapsysteem voor de recreatieve en beginnende wedstrijdzeiler.
Wij vroegen welke initiatieven er in 2020 genomen werden om de neerwaartse trend van het aantal ONZK deelnemers te counteren. Voor velen een heikel punt want in 2019 en 2020 zagen we diverse wedstrijdorganisaties worstelen en creatief omgaan met klassenindelingen, om voldoende deelnemers te hebben voor een reglementair kampioenschap. Dit viel niet altijd in de smaak bij de deelnemers omdat CR en IRC op die manier gemixt werd.
In 2020 werden heel wat wedstrijden geschrapt omwille van de COVID-19 maatregelen. Zo hadden wedstrijdorganisaties voldoende tijd om zich te reorganiseren, te herbronnen of zichzelf al dan niet heruit te vinden.
Hieronder een opsomming van initiatieven door WWSV en het ONZK:
ONZK heeft nieuwe website
Het Open Noordzee Kampioenschap heeft sinds begin 2020 een nieuwe website en een nieuwe affiche voor 2021.
We zijn alvast blij met de nieuwe website want daarmee is de eerste steen van de vernieuwing gelegd. Of dit een berg nieuwe zeilers naar het ONZK gaat lokken moeten we vooralsnog afwachten.
Nieuw: IRC Go
In 2021 kan er gevaren worden onder een vereenvoudigde IRC meetbrief: IRC Go. Met IRC Go krijgen zeiljachten een soort standaard rating. Het coëfficiëntgetal dat de gezeilde tijd berekent is wel niet helemaal juist maar volgens Luc Geirnaert (WWSV) maakt dat voor de meeste zeilers niet zoveel uit: “meevaren in een veld is al leuk”.
Luc:
“Wellicht wordt de H-Cup in Nieuwpoort, die altijd een grote vloot deelnemers lokt, dit jaar onder IRC Go gezeild. Er wordt aan de gevorderde IRC zeiler wel gevraagd om sportief te zijn en de beginners niet af te schrikken of weg te jagen.”
Vermoedelijk wil WWSV met IRC go de barrière wegnemen die de CR-zeiler ervan weerhoudt om een dure en complexe IRC-meetbrief aan te vragen.
De vraag blijft of de huidige doorwinterde CR-zeiler met een goed uitgerust cruiser-racer zeiljacht dit zomaar gaat slikken. Waarom zou hij uit zijn comfortzone treden van voor hem makkelijk te winnen wedstrijden? Een vraag die vooralsnog onbeantwoord blijft en voer kan zijn voor discussie onderaan dit bericht.
Deelnemers moeten elkaar prikkelen
Volgens de ONZK-organisatie moeten vooral de deelnemers elkaar prikkelen. Naast de vrij populaire en laagdrempelige clubwedstrijden zoals de woensdagavondwedstrijden in Oostende en de H-cup in Nieuwpoort moeten ze durven kiezen voor IRC en het ONZK. Met IRC Go ziet Luc Geirnaert daar wel wat mogelijkheden.
Kanttekening: Is het niet eerder een taak van verenigingen om te prikkelen?
Onze ervaring zegt dat deelnemers vooral geprikkeld worden door goed georganiseerde wedstrijden met veel beleving vooraf en achteraf en een mooie en eerlijke klassenverdeling. Een uitdaging voor clubs, organisaties en verenigingen om zo meer deelnemers aan te trekken.
Te weinig bemanning wordt aangepakt
Bemanningsproblemen zullen worden aangepakt met behulp van een nieuw bemanningsplatform. Tot op heden vinden we daar online nog niets van terug. Dit platform werd in 2019 ook al eens aangekondigd op de Belgian Boat Show website.
Eenheidsklassen een opportuniteit om te verjongen
Om het deelnemersaantal te vergroten met jongere deelnemers zijn volgens Luc Geirnaert (WWSV) de eenheidsklassen allicht een opportuniteit.
Luc:
“In Nieuwpoort zeilen er een tiental J80’s en in Oostende hebben we de Draken, de J24 en SB 20 klassen. In dit type boten is minder volk nodig en dit soort klassen is ook interessanter voor jonge zeilers die uit de zwaardboten komen.”
Tot slot
Andere ideeën die voorbij kwamen zijn natuurlijk het shorthanded verhaal waar veel clubs op inzetten omdat er minder bemanning nodig is en het mixed double handed zeilen een olympische klasse is geworden.
In 2021 zullen lokale initiatieven mogelijk meer succes genieten omdat we nog steeds beperkt worden door het reisverbod naar het buitenland. Er hebben wel al een tiental Belgische boten interesse getoond voor de Fastnet Race.
Laat ons hopen dat het clubleven in 2021 snel weer op gang komt en dat we een mooi zeilseizoen tegemoet gaan met veel opportuniteiten, aantrekkelijke en goed georganiseerde wedstrijden met veel deelnemers. Als de deelnemersaantallen opnieuw groeien dan zijn we terug op goede weg.
Opmerkingen of reactie?
Heb je na het lezen van dit bericht suggesties, opmerkingen of wil je een reactie plaatsen dan kan dit heel eenvoudig via de ClubRacer Facebook pagina.
Foto’s: archief Ostend Sailing Cup 2020 & Benelux Trophy Draak zeilen / Pit De Jonge