Scheveningen – Eindelijk begrepen waarom ze de Fjellstö Race de “Bleu Monday race” noemen. Na onze overwinningen met de “Levyah in de Yeoman-cup en Houtrustrace waren de vieringen van die aard dat er maandag een paar kleine oogjes te zien waren aan boord. Met als resultaat dat dat toch wel enkele leuke anekdotes opleverde. Leuke anekdotes voor achteraf, tijdens de wedstrijd was het wel afzien geblazen.
Na een nogal tumulteus vertrek waarbij er een bemanningslid AWOL bleek te zijn waren er ook nog enige vraagtekens bij de startprocedure. Met als gevolg dat de start wel volledig gemist werd. Maar ja, in achtervolgen zijn we altijd al goed geweest en dat hebben we dan ook met succes gedaan bleek na de race. Het werd een lange baan met nogal wat wind zodat het de eerste uren wel stilletjes was aan boord. Gelukkig genoeg ging de eerste spi-set wel goed en ging het moraal aan boord al enkele graden naar boven. Ook de snelheid zat er weer in daar Checkmate III toch wel enige moeite had om ons onder spinakker voorbij te varen.
Bij de benedenwindse boei was het de wind die ons parten speelde. We hadden gewisseld naar de genua-light en die bleek dan toch weer een maatje te groot te zijn toen we weer aan de wind gingen varen. Spijtig genoeg had onze voordekker zich vergist van groef en werd de peel wel een heel lastige klus. Valt niet mee als die boot ligt te stampen en al dat bier nog ligt rond te klotsen in je maag. Na toch wel wat geharrewar en enige comotie werd de andere genua gehesen. Blijkbaar het sein om iedereen aan boord toch wel wat wakker te schudden. We hadden immers al genoeg verloren. Ook toen we merkten dat we begonnen in te lopen op de ander boten uit onze klasse begon de moed wel wat terug te komen. Dit kruisrak lag ons wel en die 40.7’s blijken dan toch niet zo snel te zijn?
Aan de vierde pin moesten we een graad of 20 vallen en werd het met een knik in de schoot naar de benedenwindse ton. Spuiten tegen een dikke 9 knopen en de “Satori” waar we samen mee waren aangekomen die er maar niet voorbij geraakte. Nu werd het pas leuk! Na een goede gybe-set en nog een korte lus aan het finish schip komen we uiteindelijk als derde binnen in onze klasse. Een 8-tal minuten achter de winnaar met een tweede plaats op verbeterde tijd. Nog niet zo slecht voor een bemanning waarvan we op zijn minst kunnen zeggen dat deze toch niet voor 100% aanwezig was aan boord.
Er was natuurlijk geen sprake van een echte hoerastemming aan boord. Iedereen wist dat we de mogelijkheid hadden laten liggen om ook deze laatste wedstrijd op onze naam te schrijven. Dit hebben we dan ook grondig uitgesproken tijdens de crew-meeting achteraf. Geen gelul. Volgende keer gaan we altijd voor de prijzen.
Nog een frisse pint achteraf in de tent en het weekend zat erop. En wat voor een weekend! Met heel wat overwinningen en ervaringen rijker. Dit kan enkel maar beter gaan. Volgende afspraak “Deltaweek” met het open nederlands kampioenschap ORC.
Uitslag ORC1:
1. NED 6888 Vrijheid Swan 46 (DK) 14:16:42.0 FT 04:01:42.0 GT 04:55:56.2 CTT
2. BEL 4250 Levyah Spirit 42.5 14:24:23.0 FT 04:09:23.0 GT 05:04:54.1 CTT
3. GBR 9731 Viva Zapata Teun Mast, Rocket 31×2.22 14:27:17.0 GT 04:12:17.0 FT 05:09:41.1 CTT
4. NED 3160 Popov Gib’Sea 414 DK 14:28:05.0 FT 04:13:05.0 GT 05:10:57.8 CTT
5. GBR 1279 Cede Maiori IOR 2Ton 14:23:15.0 FT 04:08:15.0 GT 05:14:43.7 CTT
6. NED 6403 Bobsleigh First Class Europe 14:36:13.0 FT 04:21:13.0 GT 05:17:30.6 CTT
7. NED 5530 Big Fingers Rogers 38 14:25:24.0 FT 04:10:24.0 GT 05:22:02.7 CTT
Zie ook: Levyah met Clubracer Team scoren tijdens NSR 2003!
Foto’s © Annemiek van Kinderen
Meer foto’s van Annemiek van Kinderen:
www.annemiekvankinderen.nl