Route du Rhum – “Iedereen, ook Stephane, mijn technische numero uno, bleef het herhalen: Guadeloupe ligt naar het westen. En toch ben ik op advies van mijn ‘routeur’ Luk Trullemans hardnekkig naar het zuiden blijven doorzeilen en ben als enige onder de Kreeftskeerkring gedoken. Een omweg die zou moeten goedgemaakt worden door enkele knopen meer wind die me de turbo boost zullen geven op de snelweg van de Passaat. Patrick de Radiguès klinkt optimistisch van op zijn Garnier Belgium.
De Passaat is een zone boven en onder de evenaar die al eeuwenlang door de transatlantische scheepvaart, te beginnen met Columbus, gevolgd wordt. De wind waait vrijwel constant uit noordoostelijke hoek en buigt meer naar het westen af naarmate men dichter op de evenaar vaart. De truc is die zone te vinden waar precies iets meer wind zit, want anders wordt het een trein waarin de wagons onmogelijk van plaats kunnen wisselen, tenzij er ernstige vergissingen gemaakt worden. De Radiguès: “Jammer wat er met Stève Ravssin op Techno-Marine gebeurd is, hij had zijn eerste plaats meer dan verdiend.”. Het tekent ook het karakter van deze monstersprint over de Atlantische oceaan: de race is pas over als ze over is.
De Radiguès: ” Iedereen weet dat ik een zo groot mogelijk Belgisch accent op zit ambitieus zeilproject wil zetten, ” zegt ie aan de telefoon, ” daarom de samenwerking met Luk Trullemans van het KMI. Ik heb 100% vertrouwen in wat hij me zegt en volgde dan ook de koers tot gisterenavond. Toen zat ik blijkbaar diep genoeg om vrijwel in rechte lijn naar de finish te zeilen. Het heeft te maken met een meteorologische strategie.” Het is waar dat, als je de koerslijnen van de voorgaande Route du Rhum volgt, zeer extreme koersen dikwijls tot de meest opvallende prestaties hebben geleid. Herinner u ook dat de Garnier Belgium door over de Noord Atlantische oceaan te zig-zaggen, zijn derde plaats heeft kunnen veilig stellen in de Around Alone etappe new York – Torbay.
Voor der rest gaat alles goed aan boord, de temperatuur is aangenaam, en de laatste stukken kleding worden op dek te drogen gelegd om vooral geen wind te vangen. Over het later arriveren van de hele vloot dan oorspronkelijk werd voorop gesteld ligt De Radiguès niet wakker, hij heeft voldoende mondvoorraad aan boord om het nog een hele poos te kunnen uithouden. Alle aandacht gaat nu naar de zeiltrim, ieder tiende van een knoop meer resulteert op lange termijn op een inhaalmanoeuvre. Nu de posities heringevoerd zijn en blijkt dat de Garnier Belgium nog steeds op de zevende positie ligt, is dat target nummer één. Bovendien betekent één knoop meer bootsnelheid, een halve dag sneller aankomen. Feit is wel dat in twee dagen tijd Garnier Belgium 56 mijl ingelopen heeft.
Wat een mooi uitzicht biedt op een finish in match race stijl.
Route du Rhum
Rangschikking monohulls 60 IMOCA
1;Kingfisher;Ellen McArthur; 958.5
2;Ecover;Mike Golding; 1003.3
3;Arcelor-Dunkerque;Joé Seeten; 1440.2
4;Sill;Roland Jourdain; 1554.1
5;L’Heautontimoroumenos;Antoine Koch; 1756.0
6;60ème Sud;Didier Munduteguy; 1773.7
7;Garnier Belgium;Patrick De Radiguès; 1842.0
8;Millimages-Gédéon;Patrick Favre; 1984.9
9;Un Univers de Services;Miranda Merron; 2016.4
10;Tir Groupé-Montres Yéma;Mike Birch; 2067.1
11;Dinan Pays d’Entreprises;Frédéric Lescot; 2159.3
12;Ciments St Laurent-Ocean;Georges Leblanc; 2247.4
13;Leasecom;Elie Canivenc; 3168.3
ABD;Virbac;Jean Pierre Dick
ABD;VMI;Sébastien Josse
ABD;La Rage de Vivre;Loïck Pochet
ABD;Temenos;Dominique Wavre
Meer over de Route du Rhum en de resterende Belgische deelnemers:
www.routedurhum.org
www.mikegolding.com
garnier.dhsports.be