Waarde voorzitter van de North Sea Regatta, Ongetwijfeld zal u bekommerd zijn over de Russische Gazprom invasie die er zit aan te komen. Maar aangezien professionele sporten (muurklimmen en boogschieten niet te na gesproken) inmiddels een gigantische industrie zijn geworden en we moeten legaliseren wat we niet kunnen bestrijden, stel ik voor dat de swan 60 klasse dé referentie wordt tijdens de komende North Sea Regatta (NSR).
Waarom zouden we het wedstrijdzeilen in godsnaam leuk houden voor gepeupel met aftandse 30 à 45 voetertjes? Laat dat geteisem toch het publiek worden van hun eigen evenement. Laat het zich maar lekker vergapen aan de crème da la crème van wat de zeilsport te bieden heeft. Stel de beste ligplaatsen, de chicste restaurants, de mooiste hotels, de knapste vrouwen en (vooral niet te vergeten) de keur van de Nederlandse en Belgische zeilers ter beschikking van de Gazprom Dynastie. Prachtig toch, een evenement dat zijn ziel verkoopt om zichzelf te redden. Sport is immers een verhaal, en bij een goed verhaal hoort nu eenmaal intrige en verraad.
Maar laat ik nu even aan het gajes, waar het ClubRacer publiek doorgaans deel van uitmaakt, uitleggen wat er aan de hand is. Gazprom is niet alleen het machtigste bedrijf in Rusland maar ook het grootste aardgasbedrijf ter wereld. Het levert aan Europa, de ex-Sovjetstaten en aan landen in Centraal- en Oost-Europa. De Gazprom Swan 60 klasse werd ontwikkeld in samenwerking met de Yacht Club van Sint-Petersburg.
De Gazprom Swan 60 klasse
Het Swan 60 ontwerp is van German Frers maar met behoud van de fundamentele waarden van Swan, een performante racer met de voordelen van een cruiser. Tot nu toe voeren de Swan 60’s vooral in IRC en in evenementen zoals de Copa del Rey, Palma Vela, Rolex Volcano Race, Rolex Giraglia Race en de Rolex Swan Cup. Onlangs werden zij echter door de International Sailing Federation (ISAF) erkend als een officiële eenheidsklasse. Als gevolg daarvan wordt deze zomer een WK georganiseerd in Cowes tijdens de Gazprom Swan European Regatta. De kick-off van dit elitaire circuit zal plaats vinden in Scheveningen van 17 tot 21 mei met de Delta Lloyd Sea Regatta.
De regels
Alle wedstrijden binnen het circuit worden volgens de strikte regels van de Gazprom Swan 60 klasse gevaren. Het accent ligt op vaardigheden en niet op budget. De kosten zullen niet alleen beperkt worden door het “owner driven” concept maar ook het nauwgezet bepalen van het aantal professionelen aan boord zullen de uitgaven binnen de perken houden. Last but not least zal het handhaven van een strikte zeilgarderobe de budgetten begrenzen.
Dat moet toch een grap zijn?
Enfin, Deze uitspraken halen volgens ooggetuigen nu niet meteen het beste in me naar boven. Meer nog, plots moet ik de aanvechting onderdrukken om niet ijlings in het boothok, tussen de lege antifoulingpotten en met diabolische grijns, één of ander springtuig in elkaar te steken. “Rustig maar”, zegt mijn liefste dan net zolang tot ik het schuimbekken staak. Ach, het zijn droeve tijden als je moet vaststellen dat “de roden” van weleer het kapitalistisch principe effe eigenhandig hebben aangescherpt.
De gevolgen
Voorwaar ik zeg u, geachte voorzitter van de NSR, het grootste zeilevenement van Nederland staat op het punt opgegeten te worden door kapitaalgigant Gazprom. Als het voldaan is zal het een flinke boer laten en verdwijnen naar de Middellandse zee waar het klimaat zachter, het water blauwer en de meiskes mooier zijn dan aan onze grauwe en wispelturige Noordzeekust. U echter zal eenzaam achterblijven tussen de restjes en u afvragen hoe u zich in godsnaam zo hebt kunnen laten verleiden. Ik reken verder niet op goed nieuws.
UPDATE 27/02/13
De ClubRacer redactie werd door Europol in Den Haag gecontacteerd iv.m. onze veiligheid. Maatregelen werden getroffen horen we.
UPDATE 25/02/22
We kregen van de NSR het verzoek om dit te posten ter verduidelijking omdat het voor veel lezers blijkbaar niet helder is dat het een artikel is uit 2013, de North Sea Regatta Organisatie zegt hierover het volgende: “Dit bericht betreft een oude editie van de NSR in 2013. De organisatie van de NSR en Jachtclub Scheveningen bevestigen expliciet dat er voor de huidige, en voorlopig toekomstige edities, geen sprake is van enige Russische sponsoring van de NSR of een daar uitkomende klasse. Wij veroordelen vanzelfsprekend wat er momenteel aan de hand is en wij hopen van harte dat verder leed alle mensen bespaard zal blijven, zowel Oekraïners alsook gewone onschuldige Russische burgers.”
Dank aan A. Grunberg voor de inspiratie
Foto © onEdition 2012