De alom gekende en ondertussen overal gevreesde halftonner GENERAL TAPIOCA kende al een zeer goedgevuld seizoen 2007.
Met een mooie 3de plaats in de AZAB én een zelfde stek op de Half Ton Classics Cup in Dublin, zette het glimmend rode oudje van Philippe Pilate & Co het jaar 2008 in met een knalprestatie:
tijdens de Spi Ouest France liet ze in IRC klasse 5 meer dan 60 concurrenten achter zich.
Eerst een lange weg, over land of over zee
Als je in La Trinité-sur-Mer voor de prijzen wil strijden, is zaak nummer één om je boot
tot daar te krijgen. Voor de gemiddelde Bretoen geen probleem, maar voor de zeilers uit de lage landen wel een kopzorg. De grote jachten kiezen traditioneel voor de route Nieuwpoort-Cherbourg-Brest-La Trinité, voor de kleinere jachten is de optie Brussel-Parijs-Rennes-La Trinité een iets rustigere optie, hoewel: op een aanhanger achter een oude 4×4 (20 liter per 100km…) neemt dat tegen 60-80 km/u toch al gauw 15 uur in beslag, of twee nachten rijden.
GENERAL TAPIOCA kent echter de 1200 kilometer lange weg naar La Trinité als haar broekzak, want het is niet de eerste keer dat ze zich ginds gaat meten met de top van de Franse halftonners. Dit jaar was het wel de eerste keer dat ze de haveningang van La Trinité geblokkeerd vonden door stakende vissers. De vissers waren bijzonder ontstemd omdat ze nu de volle 30 eurocenten voor hun liter stookolie moeten betalen: als je weet dat ze gemiddeld 1500 liter verstoken per dag op zee, dan is je rekening gauw gemaakt…
Dan twee dagen storm
Na twee dagen storm en vissers uitzitten, brak dan op zondag toch uiteindelijk de eerste volwaardige zeildag aan: met 20 tot 30 knopen wind (en meer tijdens de buien) kregen de concurrenten een bijzonder zware dag voorgeschoteld. Het wedstrijdcomité wou absoluut dat alle klassen 4 manches achter de kiezen kregen, zodat de Spi Ouest mee kon tellen voor de Trophée Atlantique. Het werd alvast voor de talrijk aanwezige fotografen een dag om duimen en vingers van af te likken: op de diverse foto-websites staat het ene spectaculaire plaatje na het andere.
De bemanning van de GENERAL TAPIOCA, met 3 oude rotten en 3 jonge maar getalenteerde snaken, toonde op zondag alvast haar vastberadenheid door alle merktekens van de beide manches als eerste te ronden (dat kennen we intussen) en beide manches in gezeilde tijd op zak te steken. Een Franse boot wist voor een handvol seconden de tweede manche in berekende tijd te winnen.
En tenslotte een klinkende overwinning
De zegehonger van de Fransen kennende, maar vooral hun legendarische chauvinisme om ‘hun’ evenement toch maar niet door een buitenlandse boot te laten winnen, zou van de tweede en laatste zeildag een bijzonder moeilijke opdracht maken voor de Belgen.
Maar de Belgische vastberadenheid was te groot: GENERAL TAPIOCA finishte twee keer als tweede in gezeilde tijd, en bouwde met een tweede en een derde plaats haar riante positie in berekende tijd nog verder uit.
Hierdoor is de GENERAL TAPIOCA de eerste Belgische boot die huiswaarts keert met de nodige kilo’s oesters en vele liters Muscadet die aan de winnaars van elke klasse aangeboden wordt. Daarvoor moet de schipper wel even op de weegschaal gaan staan…