De Franse fabrikant Karver, bekend van hun furlers voor code-zero zeilen en asymmetrische spinnakers, heeft zich nu op de cruiser-racer markt begeven met het Karver KRS rolreefsysteem voor genua’s. Dit testverslag en review beschrijft onze ervaringen tijdens de installatie en het gebruik van de Karver KRS30 op onze redactieboot door expert tuiger Sebastian Barzilay en wedstrijdzeiler / uitgever Eddy Lekens.
Wanneer Karver een nieuwe productlijn aankondigt, letten veel wedstrijdzeilers goed op. Het Karver KRS rolreefsysteem – de nieuwste lancering van dit innovatieve Franse bedrijf, dat zijn reputatie verdiende met het leveren van hardware voor de Vendée Globe, Mini 6.50, Class40, Ocean 50 en America’s Cup campagnes – is echter voornamelijk gericht op cruiser-racers en cruisers.
Na 20 jaar als toonaangevende leverancier voor top-notch zeilcampagnes, heeft Karver eindelijk een rolreefsysteem ontworpen met enkele frisse ideeën die we nog niet eerder zagen.
De focus op betrouwbaarheid en gebruiksgemak
Het Karver KRS rolreefsysteem is niet ontworpen om de lichtste furler op de markt te zijn, maar wel om zo robuust en betrouwbaar mogelijk te zijn. Voor een cruciaal onderdeel als een rolreefsysteem is betrouwbaarheid tijdens het zeilen in zwaar weer immers van het grootste belang.
Verder werd er ook veel aandacht besteed aan gebruiksgemak. De furler is ontworpen om zelfs met bemanning met minder ervaring vlotte rolreef manoeuvres te kunnen uitvoeren.
De halshoek (tack) van het voorzeil kan worden bevestigd met een sjorring, een soft shackle of een rvs harpsluiting. Wij gaven de voorkeur aan de meegeleverde soft shackle voor het gebruiksgemak.
Karver heeft ook een specifiek blok voor de furler ontworpen, omdat er vaak een scherpe hoek in de reeflijn zit. Op veel boten moet je naar de boeg gaan en de lijn heel dicht bij de trommel aantrekken om weinig frictie te hebben.
Uitmuntende kwaliteit en ontwerp
Het gebruik van luchtvaartkwaliteit aluminium en de nauwkeurige toleranties van de onderdelen vielen direct op. De gepolijste verbindingsplaten met kunststof isolatie waren een duidelijke verbetering ten opzichte van andere merke
De platte trommel ziet er aantrekkelijk uit, maar bij een overlappende genua groter dan 135% heb je waarschijnlijk een reeflijn nodig die voor de eerste 8 meter is verjongd. (We hebben na onze test Karver het advies gegeven om dit standaard mee te leveren.)
Karver KRS opvallende bevindingen
- Dubbele lagers: Zowel in de wartel (halyard swivel) als in de trommel zorgen dubbele lagers voor verminderde wrijving.
- Brede trommel: De trommel is breder dan bij concurrerende furlers, wat zorgt voor een grotere mechanische overbrenging. Hierdoor kan er met minder kracht worden gefurld.
- Laag profiel: Door de brede trommel is deze ook lager, wat zorgt voor een lager aansluiting van de genua op het dek (5-10 cm lager dan een soortgelijk model zoals de Flatfurl van Facnor, Harken of Profurl).
- Gesloten of open trommel: De trommel kan open of gesloten zijn, heeft een carbon uitstraling en kan volledig of gedeeltelijk afgewerkt worden met houtfineer.
- Eco-bewust design: Het Karver KRS rolreefsysteem is gemaakt met een minimum aan grondstoffen en alle plastic onderdelen zijn bio-plastics.
- Retrofit De Karver KRS serie is ontworpen om makkelijk te kunnen retrofitten op bestaande zeilboten en zeiljachten.
- Prijs: Alle Karver KRS rolreefsystemen zijn even competitief geprijsd als vergelijkbare furlers van andere merken.
- Elektrische en hydraulische versie: Karver is volop bezig met de ontwikkeling van elektrische en hydraulische versies van de KRS serie.
Installatie-ervaring:
De installatie van de Karver KRS30 op de ClubRacer redactieboot, een Dufour 40 Performance, in Torredembarra verliep vlot, mede dankzij de duidelijke verpakking, handleiding en labeling van de onderdelen.
De montage vereiste enige ervaring, vooral bij het installeren van de bovenste en onderste lagers. Desondanks werkte de eenvoudige oplossing met onderaan de witte kunststof buis uitstekend.
Een bijzonder voordeel was het lage gewicht van het bovenste lager (halyard swivel) , wat een positief effect heeft op het gebruiksgemak. Het lager aan de onderkant, gemaakt uit één stuk in plaats van twee (zoals bij Profurl), zal in de toekomst veel problemen voorkomen.
Op de foto hieronder zie je het bovenste lager met soft shackle sluiting. Onderaan op dezelfde foto zie je ook het lock syteem dat we gebruiken om onze verplichtte heavy weather jib en sormfok te hijsen (OSR cat 3).
Belangrijkste pluspunten en aandachtspunt
- Het innovatieve ontwerp van de KRS30 omvat een breed, plat trommelontwerp dat een mechanisch voordeel biedt bij het inrollen van grote genua’s.
- De dubbele lagers in de wartel (halyard swivel) als in de trommel zorgen voor verminderde wrijving. Het lage gewicht van de wartel is indrukwekkend.
- De totale fabrieksgarantie is vijf jaar.
- De keuze om de schroeven, die de aluminum profielen koppelen, met vooraf aangebrachte Loctite te leveren, wekt onze enige zorgen over de houdbaarheid van de schroeven, maar biedt wel consistentie tijdens de montage.
Inmeten nieuwe voorlijklengte genua
Na de montage van de Karver KRS30 zijn we begonnen met het nauwkeurig meten van de totale voorlijklengte. Omdat we geen gebruik wilden maken van de “deflector” kap, moest dit met precisie gebeuren om de juiste hoek van de val ten opzichte van het mastprofiel te verkrijgen. De deflector is de beschermkap boven het hoogste profiel die ervoor zorgt dat de genuaval niet rond het profiel kan draaien bij het in- en uitrollen.
Voordelen voor Wedstrijdzeilers
Als wedstrijdzeilers hebben we ervoor gekozen de deflector niet te gebruiken. Dit heeft meerdere voordelen: het verbetert de luchtstroom, vermindert het gewicht en er kan minder loskomen bovenin. Voor ons zijn deze factoren cruciaal voor optimale prestaties tijdens wedstrijden.
Aanbeveling voor Cruisers
Voor cruisers adviseren we echter om de deflector kap wel te gebruiken. De kap biedt extra bescherming en voorkomt dat de genuaval rond het profiel draait, wat belangrijk is voor comfortabel en probleemloos zeilen tijdens langere tochten.
Precisie inmeting maten nieuwe genua
Na het driemaal inmeten van de voorlijklengte met een geijkte lintmeter voor tuigers, heeft Maxim Van Pelt van Elvstrom Sails Benelux deze maat toegevoegd aan de eerder opgenomen tuigagematen. Vervolgens kon het ontwerpteam van Elvstrom Sails in Aabenraa (Denemarken) aan de slag om het allereerste Xylo productiezeil te ontwerpen en fabriceren.
Nieuw Xylo zeil en ORCi opmeting
Na de ORCi-meting en oplevering van de nieuwe 130% genua zijn we onmiddellijk begonnen met het optuigen. Dankzij de lage trommel is de voorlijklengte van het zeil maximaal, waardoor het onderlijk bijna perfect aansluit met het dek over de halve lengte van het onderlijk. Dit zorgt voor een efficiënte en gestroomlijnde zeilervaring.
Eerste zeiltest
Clubwedstrijd Torredembara: 2e plaats
De eerste zeiltest vond plaats tijdens een doublehanded clubwedstrijd voor de kust van Torredembara, nabij Barcelona.
Bij het uitrollen van de genua merkten we onmiddellijk dat de technische innovaties hun werk goed deden: het zeil opende zich zonder enige frictie en de reeflijn rolde soepel rond de trommel zonder haperen.
Tijdens de spinnakermanoeuvres rolden we de genua meerdere malen in en uit op het voordek, zoals we gewend zijn met zijn tweeën. Met een windsnelheid van 10-15 TWS behaalden we een tweede plaats, net achter een goed gezeilde X-41.
Regata Montañazo: 1e plaats
Een meer uitgebreide zeiltest met de Karver KRS30 volgde enkele weken later tijdens de Regata Montañazo, ook doublehanded. Het nieuwe rolreefsysteem werd getest bij windsnelheden variërend van 4 tot 18 knopen TWS.
Tijdens de code-zero en spinnakermanoeuvres werd de genua meerdere keren zonder problemen in- en uitgerold.
We hebben alle trimmogelijkheden benut, waaronder verschillende valspanningen en de spanning van de achterstag, om telkens het voorzeil maximale performance te geven afhankelijk van de windsnelheid en -hoek.
We behaalde een mooie eerste plaats met de X-41 in ons kielzog.
Conclusie
Het nieuwe KRS rolreefsysteem van Karver is zonder twijfel een uitstekend product voor performance cruisers en cruiser-racers. Het nieuwe systeem presteert op alle fronten beter dan vergelijkbare rolreefsystemen.
Met zijn innovatieve ontwerp, gebruiksgemak en betrouwbaarheid is het Karver KRS rolreefsysteem een waardevolle toevoeging en verbetering aan elke zeilboot.