In de aanloop naar de seizoensopener, Van Uden Reco Stellendam Regatta, was de verwachting gemixt. Als team denken we dat we de boot vanaf de seizoen afsluiter VUR Medemblik goed aan de praat hebben maar de resultaten tijdens NK en WK vorig jaar waren niet volgens verwachting. Aan de andere kant ging het tijdens de IJspegel Trophy erg goed en hebben we de Atoom Cup gewonnen.
Het voelt ook steeds meer alsof we het neerzetten van de boot onder de heersende omstandigheden meer onder controle hebben. De concullega’s die we tegenkomen tijdens de VUR zijn echter niet de minste, onze inschatting was dat er 5 á 6 boten in onze klasse kunnen winnen.
Vorig jaar hebben we weloverwogen de keus gemaakt om ons zeilplan aan te passen. Belangrijkste wijziging is de overstap van een 145% genua naar een 100 % in combinatie met een groter grootzeil en dit gecombineerd met een redelijk grote topspi. De reden was dat we het WK ORC/IRC gingen varen (en IRC werkt niet met triple number), verder werd in ORC de overlappende genua ook steeds meer bestraft.
De impact van deze aanpassing heeft ervoor gezorgd dat we er bijna een seizoen over hebben gedaan om deze configuratie aan de praat te krijgen. Als team waren we vanuit Team Redan gewend om met een grote (overlap) genua te varen maar een non overlap vergt totaal andere trim.
Verder was de mast gepositioneerd op basis van het drukpunt dat een grote genua creëert. Ook het samenspel tussen grootzeil en genua bij lichtweer is totaal anders dan dat we gewend waren. Kortom: vorig jaar zaten we qua uitslagen rond 50% van het veld. Qua zeilplezier deden we nog goed mee b.t.w en we hebben goeie progressie gemaakt tijdens de winterwedstrijden;-)
Maar goed: De Regatta = Goed nieuws
Prachtig zeilweer met niet al te veel wind, we hebben tussen denk ik gemiddeld 8 knts wind gehad (2 bft) met af en toe een uitschieter tot 13 knts. De dag begon zowel zaterdag als zondag zonder wind en dus uitstel van de geplande start 10:30. Rond 12:00 kwam de wind opzetten en hebben we zaterdag 3 en zondag 2 races gevaren.
Zaterdag waren we heel tevreden over hoe we gevaren hadden, de windrichting en sterkte waren heel wisselend en daar zijn we bewust mee omgegaan. De laatste race hebben we zelfs een eerste plek gevaren met line honours en dat als één van de traagste boten in onze klasse volgens rating.
Onze zeilmaker Martin Baas van Hagoort Sails volgde de race vanuit zijn motorboot en ging er bijna aan onderdoor (3 toppositie wisselingen met de Checkmate van Peter de Ridder tijdens deze race). Onze stuurman Gerhard ging na de wedstrijden kijken of er nog bijzonderheden of protesten gepubliceerd waren. En . . . . wat schetst onze verbazing . . . we stonden 1e overall. Alle boten zijn aan elkaar gewaagd dus een 4 = 5 = 1 was voldoende voor de pole position. Dan sta je dus heel lekker bij de heerlijk gebakken vis, patat, bier, pizza, hamburger, buikspek, pasta etc etc onder het genot van live muziek. Wat was het weer goed geregeld dit jaar !
Zondag waren we met een mannetje minder, het waaide gemiddeld iets minder en de windshifts waren killing. De eerste race hebben we goed getimed ten opzichte van de concurrenten en hebben we een 1e plek gevaren 10 seconden voor de nummer 2. Voor race 2 was de inschatting een 4e plek maar dat bleek uiteindelijk een 3e plek. De J-109’s Jack Rabbit en Jai Alaj waren tijdens deze race ver voorruit maar hadden een verkeerde shift, dit is een kenmerk van zeilen op het harinvliet. In het verleden hebben we meegemaakt dat er een instand 70’ windshift is aan de wind en we waren toen in full hike #onderwater.
De laatste race wisten we dat het tussen ons de Checkmate en de Extra Djinn ging voor de overal overwinning, deze race werd terecht na 1 rondje afgeblazen aangezien er een windshift was van 90’. Nieuwe start en vlak voor de 3e up draaide de wind 180’ . De Jaialai voer ons voor de wind tegemoet onder gennaker terwijl wij ook voor de wind onder spi voeren deze race werd ook afgelast en we mochten terug naar de haven voor de prijsuitreiking. De Rosetta lag erg goed in het veld tijdens de laatste 2 afgebroken races dus dat is goed nieuws voor de constantheidfactor.
Eindresultaat 1e plek overall in ORC2!
Slecht nieuws:
Lekker zeilen en prijzen pakken is natuurlijk genieten. Als team kregen we echter vlak voor deze Regatta het nieuws dat de eigenaar en pitman Radboud Krul zijn achillespees heeft gescheurd tijdens het voetballen. Als zeiler en oudere jongere moet je niet gaan voetballen maar ja het resultaat is zes weken gips.
We hebben Radboud vanaf de start van de Regatta gebeld en hij gaf aan dat hij momenteel met zijn zeilkniebeschermers door het appartement kruipt aangezien hij een hekel heeft aan krukken.
Teammember Peter (12 jaar in het team) kreeg zondag tijdens het feestelijke terugvaren naar de haven slecht nieuws over de gezondheid van zijn vader. Dus meteen na de wedstrijd in de auto en naar huis. Inmiddels is zijn vader overleden en wij als team wensen Peter en zijn familie ook via ClubRacer veel sterkte in de komende tijd.
Plannen:
Als Rosetta Sailing Team willen we de NSR inclusief de offshores varen en daarna de Fastnetrace en daarna . . . . . dat zien we wel, waarschijnlijk October races en IJspegels. Voorlopig ligt de boot op de kant voor de nodige klussen CU @ NSR19