COLIJNSPLAAT (NED) – Op de vraag van organisator Hans Buytink of ze zin hadden in de novembereditie van de Goofie`s Race antwoordde het recordaantal deelnemende zeilers (93) als een klas brave schoolkinderen instemmend. ,,Ik geloof er niets van”, was zaterdagochtend de reactie van Buytink in Yachtclub Colijnsplaat. ,,Het sneeuwt niet, het hagelt niet, het regent zelfs niet!
De Goofie`s Race, een reeks zeilwedstrijden in de wintermaanden die dit jaar voor de twintigste keer wordt gehouden, gedijt pas goed in slecht weer. Regen, hagel, sneeuw, vrieskou en harde wind zijn onlosmakelijk verbonden met de beproeving op de Oosterschelde. Net zo onlosmakelijk zijn de veertig liter erwtensoep die zaterdagochtend al stond te pruttelen, en de tapkasten die na terugkeer van de schippers overuren maken en zorgen voor de kenmerkende gezelligheid.
Het weer lijkt de zeilers zaterdag aanvankelijk in de steek te laten. De IMS-boten starten nog onder een waterig zonnetje, maar tijdens het vertrek van de ongemeten schepen is het weer omgeslagen en waait en regent het. Tot blijdschap van Buytink. ,,Het wordt slechter. Het gaat de goede kant op.”
De meest memorabele edities zijn die waar de omstandigheden het slechtst waren. ,,We hebben een keer sneeuw moeten ruimen, omdat we anders niet op de boot konden komen”, zegt Phillip de Cort uit Antwerpen terwijl hij zijn ongemeten schip Asterix inschrijft. ,,Een andere keer waren alle touwen bevroren.”
Hans Blaak, schipper van het ORC-schip Aguazul, kent die problemen. ,,De touwen zijn veel taaier als het koud is. Je kunt ze veel moeilijker vastpakken. Het is ook niet lekker als het water met een temperatuur van twee graden over de boot spoelt. Dan ben je blij als je na afloop met een biertje zit.”
Schipper Ice van het Belgische zeilteam Clubracer: ,,Boten die vastlopen, boten die
zes uur lang vastliggen en mensen die in ijskoud water vallen. Het kan allemaal in de Goofie`s.”
Kees van der Vaart, die samen met Hans Buytink en Donald Boas, het organisatiecomité vormt, heeft zijn eigen herinneringen. ,,Ik heb wel eens gezeild toen het ijs in de mast stond. Dat kwam `s middags pas naar beneden zetten.” Ko Stroo, de 21-jarige Middelburger die vaart op de Holmatro, noemt de editie van vorig jaar december. ,,Het had heel hard gesneeuwd en op alle boten lag vijf centimeter sneeuw. Al het materiaal was vastgevroren.”
Bij Van der Vaart staat het ook nog in het
geheugen gegrift. ,,Ik heb zakken zout gekocht om de sneeuw en het ijs op de dekken van de schepen te ontdooien, maar het was levensgevaarlijk om daarop te lopen. De race is niet doorgegaan. Sommigen zijn nog gaan schaatsen op het Veerse Meer.”
Uitzondering
De afgelasting was een uitzondering. In twintig jaar, waarin 120 races plaatsvonden, werd de wedstrijd drie keer eerder afgeblazen. Twee keer omdat de haven was dichtgevroren en één keer omdat er windkracht tien stond. ,,Het voordeel is dat de race altijd doorgaat”, zegt Van der Vaart. ,,De schippers zijn zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid. Als ze twijfelen, moeten ze niet varen.”
De Goofie`s race begon in 1984 toen Goof Sakkers en Goof van Vianen een weddenschap afsloten wie van de twee de snelste boot had. De twee bleven de wedstrijd jarenlang organiseren. Sakkers stopte toen hij vertrok naar Portugal en Van Vianen nam vorig jaar afscheid als organisator. ,,Het was zijn wedstrijd niet meer”, zegt Buytink daarover. ,,Van de oorspronkelijke deelnemers deden er nog maar weinig mee.”
De race is in twintig jaar enorm gegroeid, maar de doelstellingen van sommige deelnemers komen nog overeen met die van de twee `oergoofen`. De winterwedstrijden worden gebruikt als test voor het materiaal. ,,We gebruiken deze serie om de boot te optimaliseren”, zegt Hans Hobbevoets van de Holmatro.
door Eugène de Kok (PZC)
De uitslagen:
IMS Race 2
ORC Race 2
Ongemeten SW Race 2
31.7 klasse Race 2
Meer Goofie’s info:
www.wsvnb.nl/goofy_race.htm
www.pzc.nl