Dag twee begon met zonneschijn en windstilte, de perfecte ingrediënten om een zeebriesje te krijgen en met een kort uitstel op het water werd de eerste race van de Hublot PalmaVela afgeschoten iets voor één uur. De vier boten weer dicht naast elkaar op de lijn, iets minder dan twee seconden te laat (1.8sec. volgens onze navigator) en allemaal met snelheid en hoogte.
Graag had ik hier uitgebreid verslag gedaan over een fantastische race, maar 8-10 knopen wind en amper winddraaiingen maakte het redelijk eentonig. Artemis ging als eerste de boventon rond en gaf dit vervolgens niet meer uit handen. Daarachter begon het gevecht met ons (Weapon of Choice), Matador en Christabella. Onze focus lag meer bij Matador achter ons houden dan Christabella inhalen en tot de benedenboei lukte dat prima. De drop echter bewees date en stringdrop systeem is velen male sneller en laat de boot ook met meer snelheid rond te ton gaan. Het feit dat onze droplijn van de spinnaker los kwam hielp ons niet en het tweede rondje gaf het verschil tussen nieuwe en oude zeilen aan (geen verkooppraatje om meteen met uw zeilmaker te bellen). De einduitslag van race 2 (eerste race van de dag): Artemis, Christabella (+55sec), Matador (+2:07), Weapon of Choice (+2:55)
De start van de tweede race was kort na de finish en was bijna een kopie van de eerdere starts, weer met alle vier de boten naast elkaar aan dezelfde kant van de lijn. In iets lichtere condities door de race heen (6-8 knopen) kon ons iets oudere (en voor lichtere condities geoptimaliseerde) ontwerp goed meekomen met de rest van de vloot. De condities vroegen iets minder van de zeilen (iets ruimere hoeken konden worden gevaren) en wij wisten door hard te blijven werken op elk punt in de race in ieder geval één boot achter ons te houden. Ondanks dat Artemis nog steeds veel werk aan het steken is in hun zeilontwikkeling (regelmatig komen mensen uit de rail om foto’s te maken of naar de mast te kijken) bleven ze redelijk makkelijk aan de leiding. De condities bleven ook deze tweede race gelijk gedurende de race en over de breedte van de baan daarmee was het werk voor de tacticus en navigator iets makkelijker. Matador wist haar beste resultaat te varen met een tweede plaats, Christabella eindigde achter ons op de vierde plek.
Met de zeebries nog steeds aanwezig werd nog een derde race gestart, een slechte start resulteerde in een race waar we steeds iets achter de feiten aan voeren. Vooraan wisselden de drie andere boten voortdurend van positive met bij de laatste boventon ronding Christabella voor Matador en dan Artemis. Artemis wist echter in dit laatste rak voorbij de andere twee boten te varen. De einduitslag van race 4: Artemis, Christabella (+0:12), Matador (+0:20), Weapon of Choice (+1:08). De stand na vier races is Artemis (4pts), Christabella (10pts), Matador (11pts), Weapon of Choice (15pts).
Helaas heb ik geen tijd gehad om een idee te krijgen van de rest van de races voor de andere klassen, dus voor uitslagen (en verslagen voor uw favoriete klasse): http://www.palmavela.com.
Ondertussen begrijpt u zeker dat met al deze buitenlandse zeilers op een klein Spaans eilandje ook hier het gespreksonderwerp vooral de beperkingen voor het reizen per vliegtuig…Ferry’s (Palma-Barcelona), huurauto’s (Barcelona-Calais) en meer ferry’s worden onderzocht als opties om toch thuis te komen na het weekend.
Morgen weer meer up-down banen voor ons, met de grote boten op een coastal race.
Tekst: Luuk le Clercq
Foto: Foto: Sander van der Borch / Artemis