Blijkt dat One World voordeel lijkt te halen uit het feit dat zij al vanaf maart (als eerste in de Hauraki golf) hun beide boten aan het tunen waren want zij leiden nu samen met Alinghi op 4 punten. One World zal 1 van haar punten terug moeten afgeven op het einde van RR2. Peter Gilmour’s 23 jarige jonge stuurman James Spithill (One World) heeft het effe warm gehad in zijn laatste race tegen Stars & Stripes toen deze laatste op 16 sec. waren terug gekomen aan de eerste benedenwindse boei terwijl ze een voorsprong van 1.57 hadden aan de bovenwindse boei, maar aan de 2de benedewindse lagen ze alweer 3.29sec voor en finishten met een voorsprong van 4.35sec.
Of het aan het feit lag dat One World voor een Code Zero (aan het dek vastgemaakte assymetrische bol zeil eigentlijk tussen tussen een genua en een assymetrische spi, zit op een rolsysteem en wordt ingerold bij het gijpen) koos en Dennis Conner’s team voor een assymetrische spi…? Volgens tactieker Charlie McKee van One World die dat heel de dag in de mast heeft gehangen op zoek naar wind was het niet zozeer het zeil maar eerder het geluk dat ze op windvlagen terug waren gekomen. Russell Coutts met zijn Zwitsers/New Zealands team wonnen op een vergelijkbare manier van Ian Walker die zonder voorzeil over de finish kwam. Hun assymetrische spi hadden ze gestreken nadat de schoot eraf kwam in een gijp.
Betreffende de scheur in de tophoek van hun grootzeil waar u waarschijnlijk wel nieuwsgierig naar bent, het volgende: Chris Main trimmer van GBR Challange (die trouwens in NZ geboren is) was eveneens in de mast op zoek naar wind toen hij in een gijp wanneer het grootzeil niet over wou (Beneteau 25 en 40.7 zeilers kennen dit probleem)”door het grootzeil trapte in een poging het doorgelatte grootzeil over te laten gaan. Deze vrijschop heeft een scheur van 3 meter veroorzaakt dat met zeiltape op ambachtelijke wijze is gedicht.
Meer nieuws en de huidige tussenstand:
www.louisvuittoncup.yahoo.com