USA 76 droogt Oneworld USA 65 af met 33 sec: Op het uithangbord van Peter Holmberg stond vandaag:”Uitmuntende snelheid en geen vergissingen die van start tot finish over het beheer van het roer genoot. Ongeveer gelijktijdig gingen beide schepen over de lijn maar USA 76 had een betere snelheid en lag op een sterke lijwaartse positie. Van de moment dat James Spithil wegklapte controleerde Oracle tot over de finish. De enige keer dat Oneworld gevaarlijk was is toen ze voor de wind het gat van 6 naar 2 bootslengten reduceerden. Oracle antwoordde daarop door in het volgende aandewindse rak het zelfde gat met 44 sec te vullen en deze te verdedigen zodat er geen terugkomen meer was voor Oneworld. Schipper Peter Gilmour besloot om vandaag maar eens niet mee te zeilen en aanschouwde de tragedie van op een volgboot.
USA 76 leidt bij een beste van 7 races met 4-0
Stars & Stripes USA 77 droogt Wight LightenigGBR af met 34 sec: Ian Walker nam vandaag voor de eerste keer het roer bij de start, een job die tot hiertoe aan Andy Beadsworth was besteed. Na een dial-up bij de start dreven beide schepen een tijdje met hun neus in de wind achteruit. Wanneer ze beide wegvielen naar stuurboord was het Stars & Stripes die Wight Lightening rechts uit het start gebied dwong waardoor Walker te laat aan de lijn kwam en 14sec achter Ken Read het veld betrad. Stars & Stripes kwam met een voorsprong van 35 sec rond de bovenwindse boei maar bij de benedenwindse boei had Wight Lightenig daar al 21sec vanaf gesnoept gebruik makend van vlagen en shiften voor de wind te gebruiken. Wat de Britten ook deden, minder dan een verschil van 20 zat er niet in, ze verloren dan ook deze race.
Stars & Stripes leidt bij een beste van 7 races met 3-1
Le Défi FRA 69 droogt Orm SWE 73 af met 34 sec: De Zweden lagen bij de 2de benedenwindse boei 31 seconden voor en waren er heilig van overtuigd dat ze die voorsprong nog gingen verlengen ook. Bij het ronden van de boei sloegen de Zweden er niet in om de Fransen te controleren die op hun beurt daardoor de rechtse kant van de baan veroverden, dit werd hun beloond door een rechtse positieve shift die Le Défi terug in de race bracht. Philippe Presti had zijn oog op een grote linkse shift laten vallen en gebruikte zijn over bakboord zijnde voordeel om de Zweden op te jagen die over stuurboord lagen. De Zweden, ook niet van gisteren, hadden die shift ook gezien en gingen juist voor de Fransen overstag. Dit manouver plaatste hen in een sterke lijwaartse controlerende positie waar ze normaal gezien hun tegenstander zouden oploeven en tot een overstag zouden dwingen. Maar door de grote linkse shift behielden de Fransen hun controle. Orm probeerde nog om hard op te loeven maar deed dit te laat en het gele schip zeilde over de Zweden om hen dan rond de boei te leiden. Met de wind nog meer naar links draaiend en toenemend naar 20 knopen was het Le Défi die met 17 seconden verschil rond de laatste bovenwindse boei ging en na gybe-set op de finish afging. Vanaf dit moment kwam bij Orm Murphy met zijn wet op de proppen en zorgde voor een mooie zandloper van Zweedse makelij. Hierdoor kon Le Défi haar voorsprong tot 8 bootslengten vergroten. Terwijl het voordek team op Orm het onderste uit de kan haalde om terug orde op zaken te krijgen liep Le Défi reachend op haar eerste kwart finale overwinning van de Luis Vuitton Cup af.
Orm leidt bij een beste van 7 races met 3-1
Alinghi SUI wint van Luna Rossa ITA 74 DNS (did not start)
Alinghi wint een beste van 7 races met 4-0
Wist je dat de crew van een America’s Cup boot slechts 15 sec over doet om over stag te gaan van begin tot terug op snelheid (een AC boot is 80 voet!)
Meer Louis Vuitton Cup nieuws:
www.louisvuittoncup.yahoo.com