Van 5 tot 7 mei wordt er op het IJsselmeer bij Medemblik de Nations Cup in de Soloklasse gevaren. De Nations Cup is de opvolger van de World Championship Trophy, die zijn officiële status verloor in 2002 door de afwezigheid van deelnemers uit andere landen zoals Australië en Nieuw Zeeland. Dit officieuze wereldkampioenschap is een van de vier “grandslam” wedstrijden in de populaire Soloklasse. Meer dan 70 boten zullen aan de start verschijnen voor deze prestigieuze wedstrijd. De Nations Cup wordt jaarlijks om en om in Nederland en England gevaren. Eens in de vier jaar wijkt men uit naar een zonniger locatie zoals het Gardameer of ergens in Frankrijk.
De heerschappij van de Engelsen in de Solo is groot en nog nooit is een Nederlander er in geslaagd deze prijs naar zich toe te halen. Dat een Nederlander nog nooit de “Cup met de grote oren” naar huis heeft gebracht is niet zo heel verwonderlijk. De top uit England bestaat bijna geheel uit professionals die veel meer tijd kunnen besteden aan hun sport dan de amateurs in Nederland. Maar dit jaar heeft de Nederlandse afvaardiging een eigen troef in handen bij name van Peerke Kortekaas. Deze Rotterdammer wist vorig jaar, ondanks de aanwezigheid van de gehele Engelse top, met overmacht de Nederlandse titel in de wacht te slepen. Dat Peerke er op gebrand is om de Engelsen zonder Cup naar huis te sturen, spreekt voor zich en dat hij in vorm is bleek vorige week tijdens de Easter Regatta op Loosdrecht die hij met overmacht won.
Sinds een jaar of vijf is de Soloklasse aan een ware opmars bezig; niet alleen in England groeit de klasse als kool (meer dan 100 nieuwe boten per jaar) maar ook in Nederland is de groei spectaculair te noemen. Regelmatig verschijnen er bij landelijke wedstrijden meer dan 20 boten aan de start. Zo was de Easter Regatta een groot succes met meer dan 30 deelnemers. De meeste nieuwe Solo’s zijn gemaakt van sterk en onderhoudsvriendelijk epoxy/glasvezel materiaal maar de echte mooie Solo’s zijn natuurlijk van hout. Dat deze niet onderdoen voor de moderne epoxy boten blijkt regelmatig bij wedstrijden waar ze voor in het veld weten te eindigen.
Gaat Peerke Kortekaas? We zullen het op 7 mei a.s. weten.
Tekst en foto: Marc Dieben