Incident na sterke start
Het was een abrupt einde voor het Nieuw-Zeelandse team op de eerste racedag van de France Sail Grand Prix in Saint-Tropez, toen de vleugel van hun F50-catamaran instortte. Het team, dat op dat moment op de tweede plaats stond, gelijk in punten met de Deense leider, beleefde een veelbelovende dag met een overwinning in de eerste race en respectievelijk een zesde en vijfde plaats in de volgende races. Het incident heeft echter een schaduw geworpen over hun deelname aan de rest van het evenement.
Oorzaak nog onbekend
Volgens SailGP CEO Russell Coutts is het nog onduidelijk wat de exacte oorzaak is van de instorting van de 29 meter lange vleugel. Uit voorlopige gegevens blijkt dat de mast aanzienlijk uit het lood raakte met een grote zijdelingse buiging, iets dat niet had mogen gebeuren. Onderzoekers beschikken over alle gegevens van de boot om de belasting in de tuigage te analyseren en antwoorden te vinden om toekomstige incidenten te voorkomen.
Gevolgen voor de ranking
Ondanks de tegenslag zal er geen compensatie zijn in de scoring voor het Nieuw-Zeelandse team, aangezien de voorkeur uitgaat naar beslissingen die op het water worden genomen, vergelijkbaar met andere professionele sporten. De regels van SailGP bieden alleen genoegdoening in het geval dat een boot zijn data verliest, waarbij een vijfde plaats wordt toegekend aan het getroffen team.
Vooruitblik naar Taranto
Het Nieuw-Zeelandse team staat nu voor de uitdaging om op tijd een nieuwe vleugel naar Taranto te krijgen voor de ROCKWOOL Italy Sail Grand Prix. Hoewel de recent voltooide vleugel in Nieuw-Zeeland is, werkt het team aan een oplossing om deel te kunnen nemen aan het volgende evenement.
De ongekende pech voor het team onder leiding van Peter Burling zorgt voor een adempauze in hun competitie, waarbij zowel teamleden als fans hopen op een snelle terugkeer naar de race. Met een gedreven team en een vastberadenheid om terug te komen, zullen alle ogen gericht zijn op hun prestaties in de toekomstige races van SailGP.