J/Boats introduceert binnenkort de nieuwe J/40, een veelzijdige performance cruiser die snelheid en comfort combineert. De J/40, de nieuwste aanwinst van J/Boats, zou deze zomer nog worden gelanceerd en zal vanaf 2025 beschikbaar zijn. Ontworpen door Alan Johnstone en zijn team, is deze 12,47 meter lange boot gebouwd voor zowel wedstrijden als comfortabel cruisen.
Vanuit de werf laten ze ook weten dat de J/40 een boot is die conventionele definities afwijst.
“De J/40 past niet in een specifieke categorie of regel, behalve die van de zee, die boten beloont met een voorspelbare en vloeiende beweging, die zich snel kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden met minimale inspanning van de bemanning.”
J/40 zeilplan en filosofie
De J/40 combineert een uitgebalanceerde romp met een eenvoudig, maar veelzijdig zeilplan. Dit maakt de boot geschikt voor uiteenlopende zeilomstandigheden en zorgt voor een comfortabele en efficiënte vaarervaring. De rompvorm en het zeilplan moeten van de J/40 een krachtige performer maken, zowel bij lichte wind als bij een stevige bries.
“De nieuwe J/40 heeft de zeilkracht en stabiliteit om goed te zeilen in zowel lichte bries als bij aanhoudende wind,” legt Alan Johnstone uit. “Simpel gezegd, bij lichte wind hoef je de motor niet aan te zetten; als het harder waait, hoef je niet meteen de zeilen te reven.”
Het zeilplan, eenvoudig maar veelzijdig, maakt bijna elke zeilencombinatie mogelijk (alleen grootzeil, alleen fok, gereefd grootzeil met stagzeil, enz.) voor comfortabel cruisen, maar kan ook worden geoptimaliseerd voor offshore zeilraces zoals de Giraglia, Rolex Fastnet Race en Rolex Middle Sea Race.
Het zeilplan van de J/40 maakt gebruik van een kleine fok zonder overlap. De kleine, niet-overlappende fok maakt overstag gaan een fluitje van een cent, met veel betere zichtbaarheid en een veel minder gecompliceerd fokkeschoot om aan te passen dan een overlappende genua. Om de prestaties voor de wind te verbeteren, is de nieuwe J/40 uitgerust met een geïntegreerde carbon boegspriet voor het hijsen van een asymmetrisch spinnaker of Code Zero.
Wat zegt het VPP?
Op basis van Velocity Prediction Programs (VPP) zou de J/40 bij iets minder dan 8 knopen TWS met grootzeil en Code Zero zijn rompsnelheid al moeten halen.
Onder motor zorgt de slanke romp voor minimale weerstand, wat resulteert in een efficiënt brandstofverbruik. En betere efficiëntie betekent minder brandstofverbruik, waardoor de behoefte aan grote brandstoftanks afneemt.
Innovaties in de cockpit en dek
“Gezinsvriendelijk” zeilen staat sinds de lancering van de eerste J/24 in 1976 centraal in de filosofie van J/Boats. Hoe gemakkelijker een boot te besturen is, hoe langer hij vaart. Op de nieuwe J/40 zijn alle manoeuvres beheersbaar vanuit de ruime cockpit, met zes lieren die optimaal gepositioneerd zijn voor snelle toegang tot hijsen en zeiltrim.
De ergonomisch ontworpen cockpit van de J/40 beschikt over twee stuurwielen voor optimale zichtbaarheid en bediening. Dit ontwerp maakt het gemakkelijk voor de bemanning om zich te verplaatsen en de zeilen efficiënt te trimmen.
Kenmerken van de cockpit
- Zes strategisch geplaatste lieren voor snelle toegang en eenvoudige bediening.
- Een geïntegreerde carbon boegspriet voor asymmetrische of Code Zero-type voorzeilen.
Interieur en comfort
Onderdeks biedt de J/40 twee lay-outopties: een standaard drie-kabine, één-badkamer versie en een optionele twee-kabine, twee-badkamer versie. Beide lay-outs zijn ontworpen met veel aandacht voor natuurlijke lichtinval en ruimtegevoel, met gebruik van natuurlijke houtsoorten voor een warme uitstraling.
Interieurontwerp
- Ontworpen door Isabelle Racoupeau in samenwerking met J/Composites.
- Nadruk op natuurlijke lichtinval en efficiënte ruimte-indeling.
Constructie
De J/Composites werf, gelegen in de Vendée-regio in Frankrijk, is wereldwijd toonaangevend in hoogwaardige sandwich/infusieconstructie. Het was de eerste Europese jachtwerf die in de jaren negentig de technologie van harsinfusie-molding adopteerde.
J/Composites’ toewijding aan nauwgezette gewichtscontrole van grote composietonderdelen is essentieel om belangrijke ontwerpdoelen te bereiken op het gebied van stabiliteit, duurzaamheid en prestaties.
De nieuwe J/40 is de enige 40-voeter op de markt met een volledig geïnfuseerde romp, dek, structurele grid en hoofdschot. De op maat ontworpen structuur zorgt voor rompstijfheid en een optimale sterkte-gewichtsverhouding zonder in te boeten op het comfort van de leefruimtes.
Prijs
De basisprijs van de J/40 bedraagt 314.980 euro exclusief BTW en bijkomende opties. Opties zoals een carbon mast, twee-kabine lay-out en synthetisch teakdek kunnen de prijs aanzienlijk verhogen. Bijvoorbeeld, de optie voor een carbon mast kost 37.875 euro exclusief BTW, de indeling met twee hutten heeft een meerprijs van 7.390 euro exclusief BTW, en het synthetische teakdek komt op 20.560 euro exclusief BTW.
Technische specificaties J/40
- Totale lengte: 12,47 m
- Lengte waterlijn: 11,26 m
- Maximale breedte: 3,86 m
- Standaard diepgang: 2,20 m
- Waterverplaatsing: 7.665 kg
- Ballast: 2.900 kg
Meer informatie via
- J/Boats dealer Nederland: Messink Yachting
- J/Boats dealer België: Escape Yachting