Het Offshore Racing Congress (ORC) werkt hard aan de ontwikkeling van een innovatieve webgebaseerde tool voor Weather Routing Scoring (WRS), dat een nieuwe dimensie aan offshore zeilwedstrijden moet geven. Tijdens de jaarlijkse vergadering van het ORC Race Management Committee kregen commissieleden en waarnemers een exclusief kijkje in de werking van dit nieuwe WRS-systeem.
Weather Routing Scoring werd in 2024 al handmatig gebruikt bij zo’n 50 ORC-wedstrijden in de Verenigde Staten en Europa, maar het is nu de bedoeling om het toegankelijker te maken via een app die voor alle deelnemers beschikbaar wordt. De officiële lancering van de WRS-app staat gepland voor begin 2025.
Belangrijke stap in wedstrijdoptimalisatie
Andy Claughton, voorzitter van de internationale ORC-commissie, gaf een uitgebreide demonstratie van de mogelijkheden van het nieuwe web-based systeem. Volgens Claughton brengt de app zowel gebruikersgemak als consistentie in scorebeheer, met een duidelijke focus op het nauwkeuriger weergeven van weersafhankelijke scorevoordelen. De samenwerking met PredictWind wordt door ORC als essentieel beschouwd om route-optimalisatie toegankelijk te maken voor alle typen zeilboten, niet enkel wedstrijdjachten.
“Dit is een spannende ontwikkeling voor ORC,” aldus ORC-voorzitter Bruno Finzi.
“De nieuwe web-based tool opent de deur voor bredere toepassingen van het systeem. Het hele ORC-team heeft hard gewerkt om WRS klaar te maken voor publieke uitrol.”
Beperkingen en richtlijnen voor wedstrijdleiders
Tijdens de bijeenkomst werd ook gediscussieerd over de praktische inzetbaarheid van de WRS app voor wedstrijdleiders. Er wordt aangeraden WRS in te zetten voor wedstrijden met een duur van minimaal 6-8 uur en maximaal 4 dagen, passend binnen de huidige betrouwbaarheid van weersvoorspellingen. Voor langere of kortere wedstrijden blijft voorlopig verder testen en optimaliseren noodzakelijk.
Weather Routing Scoring kan een serieuze impact hebben op de uitslag, vooral bij offshore regatta’s waar weersomstandigheden sterk variëren en waar nauwkeurige route-voorspellingen het verschil kunnen maken. Wedstrijdleiders kunnen binnenkort richtlijnen van ORC verwachten over het toepassen van WRS, zodat het systeem optimaal geïntegreerd kan worden in het wedstrijdmanagement.
Kritische vragen rond transparantie en betrouwbaarheid van weerdata
Hoewel de ontwikkeling van de WRS-app veelbelovende vooruitzichten biedt voor eerlijke scoreberekening, worden door zeilers ook enkele kritische vragen opgeworpen. Een veelgehoorde zorg is het gebrek aan transparantie over de specifieke parameters die worden gebruikt voor de Total Correction Factor (TCF) van hun boot.
“Het zou geweldig zijn als zeilers vooraf inzicht kregen in de totale parameters die door de commissies voor hun TCF worden berekend,”
zegt een deelnemer die ervaring heeft met Weather Scoring.
“Het begrijpen van handicaps is al moeilijk genoeg, vooral wanneer de voorspellingen zowel in windrichting als tijd niet accuraat zijn. Als deelnemer zou ik graag zien dat informatie over wind, stromingen, golven, routes enzovoorts, vooraf beschikbaar is voor alle boten.”
Een ander punt van kritiek betreft de betrouwbaarheid van weersvoorspellingen, vooral in regio’s zoals de Middellandse Zee, waar ze weerdata als “totaal onbetrouwbaar” beschouwen. Het vertrouwen op voorspellingen kan tot grote verschillen in score leiden, afhankelijk van hoe nauwkeurig de weersomstandigheden in werkelijkheid aansluiten bij de voorspellingen.
ORC en het Weerrouteer Scoringssysteem
Het ORC’s Weather Routing Scoring (WRS) is ontworpen om weersomstandigheden mee te laten wegen in de rating van boten tijdens offshore wedstrijden. Dit moet zorgen voor een eerlijke en dynamische scoreberekening, vooral bij langdurige regatta’s waarbij weersomstandigheden een cruciale rol spelen. WRS is al toegepast in de Verenigde Staten en Europa, en de lancering van een gebruiksvriendelijke web-app maakt het systeem toegankelijk voor een breder publiek.