Route du Rhum – Zeil hijsen, uitrollen, afstellen zodat de snelheid oploopt, weer oprollen, manoeuvreren, weer uitrollen, ik werk me te pletter om de schade te beperken. En toch, het lijstje met dingen die moeten hersteld worden op de Garnier Belgium groeit met de dag. Het werkt op je zenuwen, temeer omdat de L’Heautontimoroumenos van Antoine Koch in minder dan een dag veertig mijl is uitgelopen. Geloof het of niet..
Eerst moest worden teruggebeld. “Ik ben bezig” zegt hij. Dan is aan de snelheid waarmee hij praat best te merken dat de zenuwen gespannen staan. De strijd is in volle gang. “De wind heeft me parten gespeeld,” zegt hij, “Volgens de Amerikaanse weercomputers zou de bries harder gaai waaien en lichtjes naar het noorden draaien. Dan kon ik vanuit de positie van gisteravond praktisch in rechte lijn naar de finish sturen. Maar in plaats van noordelijker en harder is het iets oostelijker en zwakker geworden. Dus moet ik nu afkruisen. Want met de wind recht van achter varen heeft geen zin, de boot gaat bijna zo snel als de wind en valt dus stil. Om goed te zijn moet je iets opsturen, de wind van je eigen bootsnelheid wordt bij die van de werkelijke wind opgesteld en je gaat behoorlijk sneller. Nu staat alles bij wat ik in voorraad heb; stagfok, gennaker en grootzeil. En nog schiet het niet op. Er is een opening: Antoine Koch geeft zijn positie zelf op omdat zijn automatisch meldingssystemen zouden stuk zijn. Stel dat hij zich misrekent, dan kan onze aankomst in Guadeloupe nog voor heel wat verassingen zorgen.”.
Einde gesprek, De Radiguès gaat terug aan dek om de zeilen af te stellen. Het grootste zeil, de gennaker, wordt op zichzelf in langsrichting opgerold. Als het zeil niet kan gezet worden, legt De Radiguès het plat op dek om vooral geen wind te vangen. Maar als de wind ruim genoeg invalt, wordt de worst gehesen, strak doorgezet en vervolgens uitgerold. Moet het schip gijpen, dat wil zeggen de koers verleggen zodat de wind langs de andere kant achteraan het schip invalt, rolt de schipper het zeil eerst op, stuurt dan de boot in de nieuwe koersrichting en rolt het zeil aan de andere kant weer uit. “Je moet je niet afvragen waarom mijn handen blijven pijn doen” zegt hij nog.
Aankomst, morgen, dinsdag 26 november. De geschatte aankomsttijd van de Garnier Belgium is intussen verschoven naar 18 uur plaatselijke tijd, dat betekent 24 uur Belgische tijd.
Rangschikking 25/11
1-Kingfisher-Ellen McArthur Arrivé/aangekomen
2-Ecover-Mike Golding Arrivé/aangekomen
3-Arcelor-Dunkerque-Joé Seten- Arrivé/aangekomen
4-Sill-Roland Jourdain- 278.9
5-L’Heautontimoroumenos-Antoine Koch- 631.0
6-Garnier Belgium-Patrick De Radiguès- 641.0
7-60ème Sud-Didier Munduteguy- 946.6
8-UUDS -Miranda Merron-1061.7
9-Tir Groupé-Montres Yéma-Mike Birch-1228.5
10-Millimages-Gédéon-Patrick Favre-1310.1
11-Dinan Pays d’Entreprises-Frédéric Lescot-1380.6
12-Ciments St Laurent-Ocean-Georges Leblanc-1583.5
Route du Rhum
Rangschikking monohulls 60 IMOCA
1 Kingfisher Ellen Mc Athur Gefinisht.
2 Ecover Mike Golding Gefinisht
3 Arcelor – Dunkerque Joe Se ten 236 nm naar finish
4 Sill Roland Jourdain 322,9 nm naar finish
5: L’Héautontimorouménos Antoine Koch 678,6 nm naar finish
6: Garnier Belgium Patrick de Radiguès 681,9 nm naar finish
…/…
12 boten in wedstrijd in klasse Open 60 voeters