Route du Rhum – Drukte aan boord van de Garnier Belgium: opruimen en tegelijk de snelheid er in houden. “De finish wordt nu werkelijkheid, nog een kleine negen uur te gaan en dan komt er weer een einde aan dit avontuur” klinkt het uit de telefoon. “Ik weet het er, is een gigantisch verschil tussen de Ellen Mc Arthur en mezelf, ik troost me met de gedachte dat het verschil tussen de vijfde en de zesde een peulschil zal zijn. De reden hiervoor is duidelijk: de genua, het grote voorzeil dat ik uitrol als er iets minder wind is, is zwaar beschadigd. Er zit een groot gat in dat ik onmogelijk hier aan bord kan herstellen. Het is alsof je het met een versnelling minder moet doen..
De grote tegenstrever L’Héautontimorouménos van Antoine Koch slaagt er in zijn voorsprong uit te bouwen door een tot twee knopen gemiddeld sneller te varen. “Er is geen lievemoederen aan”, zegt De Radiguès, “Ik maak de staat van het schip op en kom tot de vaststelling dat ik al blij mag zijn om bij de eerste zes te finishen. De laatste optie, om extreem zuidelijk te blijven had alles te maken met de interpretatie van de Amerikaanse weersprognoses. Koch heeft zich op de Franse meteorologie gebaseerd. Het is duidelijk in zijn voordeel geweest. Mijn gokje is niet gelukt. Ik heb meer wind nodig om exponentieel sneller te gaan. Kijk, drie knopen meer en ik surf plotseling aan 15 16 knopen. Had mijn genua niet gescheurd geweest, had ik de race na de storm tegen 15% hogere snelheid kunnen varen. Deze genua is het zeil dat erbij moet komen wanneer er te weinig wind is voor grootzeil plus fok en als de wind niet zeer ruim invalt. Wanneer de windomstandigheden er goed voor zijn slaat de turbo dus niet aan.”.
Patrick de Radiguès staat bekend om zijn voorzichtigheid. Het falen van de techniek is hem eerder al zuur opgebroken. Hem niet alleen, er zijn meer gerenommeerde zeilers dan hij die in het figuurlijk zicht van de finish hun mast overboord zeilden en naar hun ereplaats konden fluiten. “Dat mag me niet overkomen, ” voegt hij er aan toe, “De bedoeling is om stelselmatig de prestaties te verbeteren. Met deze zesde plaats is er een tweede stap gezet naar de continuïteit waaraan het in deze sport dikwijls ontbreekt. Volgende keer beter. Dat wordt de ‘Route Du Cigare’ van Santo Domingo naar La Rochelle , start op 25 januari volgend jaar. “
Het snelheidsgemiddelde van de Garnier Belgium stijgt niet spectaculair, De Radiguès verwacht niet veel weersverandering, waardoor zijn aankomsttijd ietwat later wordt dan eerder gemeld: rond 24 uur vannacht, plaatselijke tijd, 06.00 h morgenochtend 27 november Belgische tijd.
Route du Rhum
Rangschikking monohulls 60 IMOCA
1-Kingfisher-Ellen McArthur Arrivé/aangekomen
2-Ecover-Mike Golding Arrivé/aangekomen
3-Arcelor-Dunkerque-Joé Seten- Arrivé/aangekomen
4-Sill-Roland Jourdain- arrivé/aangekomen
5 – L’Heautontimoroumenos – Antoine Koch – 92,5 mijl van de aankomst
6 – Garnier Belgium – Patrick De Radiguès – 185
7 – 60ème Sud – Didier Munduteguy – 536
8 – Un Univers de Services – Miranda Merron – 685
9 – Tir Groupé – Montres Yéma – Mike Birch – 824,6
10 – Millimages – Gédéon – Patrick Favre – 983
11 – Dinan Pays d’Entreprises – Frédéric Lescot – 1216
12 – Ciments St Laurent – Ocean – Georges Leblanc – 1284
ABD-Virbac-Jean Pierre Dick
ABD-VMI-Sébastien Josse
ABD-La Rage de Vivre-Loïck Pochet
ABD-Leasecom-Ymag Elie Canivenc
ABD-Temenos-Dominique Wavre