De Pogo 50 die op 1 december aanspoelde op het strand van Cefalù, Sicilië, roept een belangrijke vraag op: waarom werd een zeilboot met een intacte romp en tuigage, beschadigde zeilen en zonder brandstof aan zijn lot overgelaten? Hoewel de bemanning tijdens slecht weer van boord werd gehaald door de kustwacht, blijft het de vraag of het verlaten van het schip echt onvermijdelijk was of dat er alternatieve oplossingen mogelijk waren.
Waarom werd de Pogo 50 verlaten?
Het incident vond plaats op 21 november, ongeveer 30 mijl ten zuidoosten van Arbatax, Sardinië. De drie Franse zeilers aan boord van de Pogo 50 raakten ‘s nachts in problemen door een combinatie van slecht weer en zeilschade. Ze schakelden de motor in, maar raakten al snel zonder brandstof. Vervolgens stuurden ze een noodsignaal uit en werden ze gered door de kustwacht. Het schip, volgens de bemanning stuurloos maar structureel intact, bleef achter op zee.
Hoewel de veiligheid van de bemanning prioriteit heeft, is het opmerkelijk dat de Pogo 50, bekend om zijn robuustheid en zeewaardigheid, niet als laatste redmiddel werd gebruikt. Het verlaten van een schip is een zware beslissing en roept in dit geval vragen op, gezien de mogelijkheden om met de stormzeilen of drijfankers verder te navigeren of te wachten op sleepdiensten.
Was het verlaten van de boot de juiste keuze?
Zeilers worden doorgaans opgeleid om hun schip pas te verlaten als dit absoluut noodzakelijk is om veiligheidsredenen en natuurlijk wanneer er levensgevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan. In dit geval was er geen sprake van een lek of structurele schade aan de romp.
Een andere mogelijkheid was geweest om de een sleepboot of assistentie te vragen in plaats van de boot aan zijn lot over te laten.
Risico’s en leermomenten voor offshore zeilers
Het achterlaten van een stuurloos schip brengt risico’s met zich mee, niet alleen voor de boot zelf, maar ook voor de scheepvaart in het gebied.
Hoewel de veiligheid van de bemanning gewaarborgd werd, is dit incident een reminder voor offshore zeilers om altijd voorbereid te zijn op onverwachte situaties. Het benadrukt ook het belang van noodprocedures en het overwegen van alle mogelijke opties voordat een schip wordt verlaten.
Voor de eigenaar van de Pogo 50 is er enig geluk: de boot is na weken op drift in redelijk goede staat teruggevonden.