Veel van de grote zeilevenementen veranderen hun format. Vooral onder invloed van sponsors en media. Verliezen de grote zeilcircuits zoals de America’s Cup en de Volvo Ocean Race daardoor niet hun identiteit?
Historie: behouden of vernieuwen?
De America’s Cup is altijd al het zeilevenement geweest waarbij innovatie voorop staat. Dat maakt het bijzonder en omdat er zo geheimzinnig over gedaan wordt ook altijd weer verrassend waar de teams mee gaan komen. De strijd om de Cup is nog steeds gelijk met de Louis Vuitton Cup (sinds 1970 toegevoegd omdat er voor het eerst meerdere challengers waren) om de challenger te bepalen om het daarna tegen de alles bepalende defender op te nemen om ‘The Auld Mug’. Wat wel veranderd is, zijn de America’s Cup World Series, waar de teams al in aanloop naar de cup tegen elkaar zeilen wat sterk lijkt op de Extreme Sailing Series.
Schoenmaker: blijf bij je leest?
De Extreme Sailing Series zijn voorloper met ‘stadium sailing’: met 40 voet catamarans in een (te) kleine ruimte varen vlak voor het publiek. En dit concept wordt overgenomen door andere evenementen: de World Match Racing Tour is overgegaan van ieder event een ander type boot, naar één type catamaran voor alle evenementen. Tevens is het format veranderd waardoor er de eerste dagen fleet races zijn die bepalen wie er door mag naar de uiteindelijke match races. Ook de Volvo Ocean Race gaat vanaf de volgende edities inshore met een catamaran zeilen voor de punten en de frequentie van het evenement wordt verhoogd.
Innovatie versus toegankelijkheid
Verdergaand op de Volvo Ocean Race: deze werd voorheen grotendeels gewonnen op de tekentafel en met de huidige one-design is daarmee het element van de route kiezen die gunstig is voor jouw romp minder van belang en is het veel meer het team dat het verschil maakt. De overweging hierin is voornamelijk het veiliger en toegankelijker te maken. Het blijft natuurlijk zoals het een aantal edities geleden al omschreven werd in de titel van het TV Programma, een hoog gehalte: ‘Stoere mannen, hoge golven’ ten opzichte van de inshore programma’s.
De verandering komen voornamelijk voort uit wensen van sponsoren, uberhaupt het kunnen financieren van de circuits en om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor het publiek, zowel voor zeilers als niet-zeilers. Goed of niet goed?
Vind jij dat de grote internationale evenementen hun eigen identiteit verliezen? Laat het ons weten via de poll hieronder of reacties.