Van ‘Rosetta from the Rocks’ naar ‘Rosetta met Team on the Rocks’ is het verhaal van een team enthousiaste amateur zeilers die zich voorbereiden op het Wereldkampioenschap Zeezeilen 2018. Het begon allemaal omdat de eigenaar van de Redan (Dehler 39) besloot om het allemaal wat rustiger aan te doen. Hij besloot om dit seizoen geen IJspegel Races, Van Uden Reco Stellendam Regatta, NSR en WK te zeilen. Toen moest het één en ander wat bezinken bij het team. Het feit dat ze niet zouden meedoen aan het Wereldkampioenschap Offshore zeilen knaagde behoorlijk. Tijd voor actie.
Het Redan team is al jaren actief en goed op elkaar ingespeeld. Ze zijn ook in staat om veel tijd en energie te steken in een nieuw project. Zo gezegd zo geschiede.
Lees vanaf hier verder voor hun uit de kuip verhaal door Mark Huizinga:
Zoektocht
Kortom enthousiast team zoekt snelle boot, maar waar vind je op zo’n korte termijn een boot zonder team? Simpel: “In het Dual Handed circuit”, dachten we. Jesse Mulder is een aantal keer als opstapper meegevaren met de Redan, past in het team, goede wedstrijdzeiler en ook nog eens stuurman en eigenaar van de dual handed gevaren BH 36 Push-Up (ideale boot voor ORC/IRC combinatie). Belletje dus, Jesse super enthousiast echter… Push-Up was 2 maanden daarvoor verkocht ☹. Helaas, verder brainstormen maar weer.
Rosetta zonder Rocks
Dan komt de Dehler 36SQ ‘Rosetta from the Rocks’ boven drijven. Deze legendarische boot is qua romp en kiel 2 jaar geleden volledig onder handen genomen en heet nu Rosetta, aangezien door de reparaties alle gevolgen van ‘from the Rocks’ verdwenen zijn. De romp is nu beter dan een nieuwe en de Rosetta was nog niet ingeschreven voor de IJspegel, NK en WK. Gerhard is in het verleden een aantal keer opgestapt als tacticus op de Rosetta, dus de contacten waren snel gelegd. “Boot ligt in Hellevoetsluis, haal maar op en eerst maar even varen” was het korte maar duidelijke antwoord van Radboud.
Team en Planning
Vervolgens komen dingen in een stroomversnelling: team samenstellen (8 van Team Redan met Jesse als stuurman en Radboud op de Pit), bepalen wat er moet gebeuren, de huidige zeilen zijn 10 tot 13 jaar oud, budget vaststellen, partners benaderen, ORC/IRC optimalisatie, visie op zeilvoering, veel proefmeetbrieven, decklayout, boothandeling ontwikkelen en . . . de agenda. Al vroeg poppen het NK, het Wereld Kampioenschap Zeezeilen en de Fastnet Race (2019) op als hoogtepunten in de planning. Verder zo veel mogelijk trainen en tweaken tijdens de IJspegel Trophy, de Atoomcup en de VUR.
Zeilvoering
Het zeilplan is klaar en geoptimaliseerd voor de combinatie ORC/IRC waarmee het WK gescoord gaat worden. We hebben 3 zeilmakers benaderd en uitgebreid samen gezeten.
De selectie criteria zijn: mee kunnen denken, materiaal, afwerking, prijs, lokale service en chemie. Iedereen was enthousiast en constructief. De uitkomst is dat Hagoort Sails onze partner wordt voor wat betreft de zeilmotor.
We mogen de volgende nieuwe zeilen verwachten: grootzeil, genua’s non-overlap (light, medium en heavy), spinnaker S2, spinnaker A1,5, spinnaker staysail en nog een verrassing. Verder hebben we nog een genua 3,5 (heavy wind blade), reaching staysail en een heavy wind spinnaker S4. De zeilen kunnen we dus niet meer als excuus gebruiken.
Voor de insiders: een A1,5 van Hagoort??? Inderdaad!! En we hebben hem al uitgebreid kunnen testen tijdens de Atoomcup. Gaat als de brandweer, zoals een aantal van de concullega’s hebben kunnen zien.
Verwachtingen
Sailing Team Rosetta gaat deelnemen aan de VUR, Vuurschepen Race, North Sea Race, North Sea Regatta Inshores (dus NK) en het Wereld Kampioenschap Zeezeilen. Het wedstrijdveld in ORC2 en de C-divisie van het WK zijn dit jaar dik bezet met bijvoorbeeld de speciaal ontworpen W36 Hubo (Erik van Vuuren), Flying Dolphin, Nitro, Decatur, Checkmate, Joule, One-off JV36 Nightshift (bestaat hij echt? met John den Engelsman), nieuwkomers Xtra Djinn en Innsails en oudgedienden van de Funx etc, etc.
Doelstelling is om snel, netjes en met heel veel plezier de baan rond te gaan. Qua resultaat gaan we voor de nummer één positie Corinthian (zonder professionals in het team ) binnen de Nederlandse competitie (top 3 overall) en een top 3 positie Corinthian tijdens het WK (top 10 overall). Zowel de boot als het team hebben in het verleden al laten zien dat dit binnen de mogelijkheden ligt. Twee keer Nederlands kampioen, twee keer competitiewinnaar (Verbondsbezem), twee keer winnaar wintercompetitie (IJspegel Trophy), twee keer overall winnaar NSR, 5e tijdens WK 2010 en winnaar NSR supercup 2016. Nu alleen nog ‘even’ waarmaken.
Partners
Allereerst willen we Radboud Crul bedanken voor het vertrouwen in het team. Ook de partners en gezinnen thuis super dat we weer een paar jaar buiten mogen spelen met alle gezinsopofferingen die daarbij komen kijken. Qua hardware willen we Hagoort Sails bedanken voor het vertrouwen, zonder jullie had de campagne er heel anders uitgezien. Daarnaast is ook onze vertrouwde partner Rake Rigging uit Medemblik van de partij, zodat we verzekerd zijn van top kwaliteit running en standing rigging.
Contact
De meeste van de concullega’s komen we al vele jaren tegen tijdens de competitietrektocht langs de wedstrijdlocaties en zoals altijd welkom voor een praatje of havenbiertje. Verder hebben we een website en facebook pagina waarmee we onze volgers zo goed mogelijk op de hoogte houden van de ontwikkelingen rond “Sailing Team on the Rocks”.
http://teamrosetta.wordpress.com
https://www.facebook.com/Dehler36SQ/
Sailing Team Rosetta hoopt op een sportief en intensief seizoen dat veel energie en geluk geeft. En dat de beste mag winnen. Tot snel op het water of via de media!
Foto’s: Anke Haadsma