Zet een vrouw mee op de foto en de H-cup krijgt natuurlijk een heel andere betekenis. Waar het oorspronkelijk over een steiger ging (steiger-H), werd het daarna een bijl (une Hache in het KYCN dialect) en bijgevolg is er geen enkele rede waarom de symboliek van deze wedstrijd lang ongewijzigd zou blijven.
De rede mag duidelijk zijn. Meerdere winnaars klaagden in het verleden over wat ze aan moesten met een steiger als prijs – bovendien zit in “ponton” geen enkele H.
De organisatie heeft daar dan lang over nagedacht en er een gouden bijl van gemaakt. Scheelt een pak in vervoerskosten, past makkelijker op de kast dan een steiger en ’t blijft een hache-cup.
Wedstrijdzeilen mag echter geen aanzet zijn tot criminaliteit vonden ze daar zo dicht bij de Franse grens en daarom werd nogmaals gezocht naar een nieuw en modern symbool.
Even werd er nog gedacht aan een hash-cup, om zeilers vanuit Noord-Frankrijk aan te trekken maar uiteindelijk werd het dus een H-cup, om zeilers vanuit Vrouwelijk-België aan te trekken.
Spijtig genoeg werd de foto iets te laat genomen waardoor de hoofdprijs niet te zien is. Alleen de bijl, als verwijzing naar de vorige edities.
Wat er ook van zij, de bemanning van de Wauquiez Centurion 40s “Scenario” speelde het klaar om het tweede opeenvolgend jaar met de hoofdprijs te gaan lopen.
Geen eenvoudige prestatie tegenwoordig, zo zonder soep en zonder motor (cfr Antwerp Race)!
Geruchten doen de ronde dat de KYCN vanaf volgend jaar de aansluiting met België -vooropgesteld dat dit dan nog bestaat natuurlijk- gaat bewerkstelligen door de HN rating (Handicap Napoléon?) te vervangen door “CR”, in Nieuwpoort beter bekend als “HNBRC” (Handicap National Belge de Regatte Croisière).
Euh…vooropgesteld dat dit dan nog bestaat natuurlijk!