De Tasmaniërs John Saul en Rob Gough hebben vanavond hun plaats in de geschiedenis van de Rolex Sydney Hobart Yacht Race opgeëist: ze wonnen de line honours in de double handed klasse.
Het duo, dat met hun door de Fransman Marc Lombard ontworpen Akilaria RC2 zeilde, voltooide de 628 zeemijl lange race van de Cruising Yacht Club of Australia in 4 dagen, 7 uur en 12 minuten.
Doublehanded en de historische betekenis ervan voor Australische zeilen.
Saul en Gough waren opgetogen over hun overwinning en de historische betekenis ervan voor het Australische zeilen.
“Het is fantastisch dat de CYCA en de Royal Yacht Club of Tasmania het doublehanded racen opnemen in het klassement “ zei Saul nadat hij vanavond in Hobart was afgemeerd.
“Je ziet het doublehanded racen zoveel in Europa, maar om het in Australië te zien aanslaan, is geweldig.”
De twee omarmden de uitdaging ook vanuit een fysiek en tactisch perspectief.
“Het was erg leuk, een geweldige race”, zei Saul. “Er was zoveel variatie in de race, een echt zware eerste anderhalve dag en daarna zo rustig dat het op andere manieren zwaar werd.
Er waren veel zeilwissels, veel activiteit, veel water over het dek.”
Gough, voormalig wereldkampioen windsurfen en mottzeilen, was het eens met zijn co-schipper: “De wedstrijd had alle variabelen. De eerste twee dagen waren behoorlijk zwaar.
“We hebben allebei de hele tijd gestuurd. Het is gewoon heel lang sturen. Zoals vandaag, toen we de hele weg naar huis aan de buitenkant van Schouten [eiland] bleven.”
Eerste nacht het moeilijkst
Zoals alle bemanningen die de race van dit jaar hebben uitgereden, vond het tweetal de eerste nacht, toen er een zuidelijke zeestroming was, afmattend. Voor hen was koers houden moeilijk.
“Het was echt een interessante zeetoestand,” zei Gough.
“Er waren geen ruggen op de golven. Je komt er gewoon uit en klotst. Ik dacht dat we de boot in tweeën zouden breken. De automatische piloot zou niet weten wat hij daarmee aan moest, dus we stuurden op en af.”
Gough’s zei dat zijn achtergrond in windsurfen en Moth zeilen een aantal specifieke troeven met zich meebracht.
“Ik ben een lichtweer schipper.”
Slaapmanagement
Gough zei dat de kwestie van slaapmanagement in de race meer gebaseerd was op behoefte dan op een specifiek plan of wachtsysteem.
“Meestal zegt John: ‘Rob, ben je wakker? Ik heb je nodig.’ En dan deed ik hetzelfde bij hem,” zei Gough.
“We sliepen gewoon daar (wijzend naar een hoek van de kuil bij de deur) met al onze spullen aan, gewoon proberen om 20 minuten te pakken of zoiets.
“We sliepen waarschijnlijk twee of drie uur per dag, denk ik. En de rest waren kattenslaapjes.”
Het paar kocht de juiste boot voor de Sydney Hobart, dat is zeker.
“We wilden altijd al een race doublehanded doen. We wilden altijd dat de eerste de Sydney Hobart zou zijn”, aldus Gough. “We wilden een boot waarvan we wisten dat we die omstandigheden zoals tijdens de eerste nacht konden overleven.
“Het is een echt krachtige boot. Als je het niet goed doet, bijt hij je. Maar het is zo leuk.
“We kwamen door Storm Bay met 16 knopen … met slechts 18 knopen zeewind.”
Besturen van de boot was het moeilijkst
Op de vraag wat het meest veeleisende deel van het varen van de boot met twee was, zei Gough, die vermoedt dat hij tijdens de race een rib heeft gebroken, dat het besturen van de boot het moeilijkst is.
Saul schreef hun prestatie ook toe aan een “conservatieve” aanpak tijdens de race.
“We waren een beetje conservatief toen het ruw was, maar dat was slim, wat werd bewezen door de jongens die niet konden finishen,” zei Saul.