Vanaf 1 januari 2022 gaan de nieuwe Offshore Special Regulations (OSR) van World Sailing van kracht. Deze betekenen extra veiligheidseisen voor zeiljachten die deelnemen aan zeilwedstrijden van categorie 0 tot 3. De meest opmerkelijke is de verplichte inspectie van de kielconstructie.
In België en Nederland zullen vanaf 2022 deelnemers aan zeilwedstrijden zoals de Light Vessel Race (BEL), Oostende Ramsgate (BEL) en de North Sea Regatta (NED) meerbepaald de Vuurschepen Race en North Sea Race, een verplichte structurele inspectie moeten ondergaan.
Deze structurele inspectie van de kielconstructie moet op het droge door een gekwalificeerd persoon worden gedaan om zo de degelijkheid van de kiel en de verbinding met de romp te verzekeren.
Deze maatregel is het gevolg van een reeks kielbreuken met, in sommige gevallen, verlies van mensenlevens zoals tijdens het dramatisch ongeval in 2017 met het Nederlands zeiljacht Capella.
Volgens het onderzoek van FOSO gingen zowel de wedstrijdorganisatie RBSC (Zeebrugge) als de eigenaar Frans Maas daarbij in de fout.
Hoe zal deze structurele inspectie van de kielconstructie in zijn werk gaan?
De inspectie zal een controle omvatten van de kielbouten en de interne plaatsing, alsook een onderzoek van de externe verbindingen op spanningen en scheuren. De wedstrijdorganisaties van categorie 0 tot 3 zeilwedstrijden moeten bewijsstukken van deze inspecties kunnen overleggen.
De volledige tekst van de OSR kan hieronder worden gedownload in de PDF bijlage.
Wedstrijdorganisaties kunnen de OSR aanpassen aan de lokale omstandigheden
De nieuwe OSR zegt ook onder regel 2.01 (Categorieën van evenementen) dat wedstrijdorganisaties moeten kiezen uit een van de veiligheidscategorieën en mogen de OSR aanpassen aan de lokale omstandigheden
Dit kan hen in staat stellen de eis te laten vallen of te wijzigen als zij dat nodig achten. Dit zal vooral gebruikt worden tijdens een overgangsfase.
De Round Ireland Race is alvast de eerste race in 2022 die de verstrenging zal toepassen en de inspectierapporten van kielconstructies van de deelnemers zal eisen tijdens de inschrijving.
Wij verwachten dat na het dodelijk ongeval in 2017 de Belgische en Nederlandse wedstrijdorganisaties van categorie 3 wedstrijden het zekere voor het onzekere willen nemen en ook inspectierapporten zullen eisen bij inschrijving om toekomstige drama’s te kunnen vermijden.