Team Brunel is vertrokken vanuit Kaapstad richting Melbourne voor Leg 3 van de Volvo Ocean Race. In geweldige omstandigheden met meer dan 20 knopen wind voer de boot met aan boord onder andere Volvo Ocean Race-veteraan Bouwe Bekking en wereldzeiler van het jaar Peter Burling naar het zuiden. Team Brunel verliet de baai in Kaapstad in eerste positie en is nu op weg naar Melbourne.
Burling: laten we dit doen!
Volvo Ocean Race debutant Burling was zondagochtend opgetogen om Kaapstad te verlaten. Burling: “Ik kijk er echt naar uit om de Zuidelijke Oceaan in te zeilen. Daarom vaar je de Volvo Ocean Race. Het gaat waaien, het wordt zwaar en koud maar we zijn er klaar voor. Laten we dit doen!”
6.500 zeemijl van Kaapstad naar Melbourne
Leg 3 brengt de zeilers in ongeveer 17 dagen van Kaapstad naar Melbourne over een afstand van 6.500 zeemijlen. De route leidt de zeven deelnemende teams naar het gebied ten zuiden van de 40-graden breedtegraad waar verschillende stormsystemen rondcirkelen. Voor de teams is het zaak om de balans te vinden tussen risico en resultaat. De inzet is nog hoger omdat dit de eerste etappe is waarin het om de dubbele punten gaat. De winnaar van Leg 3 krijgt 15 punten (7 x 2 = 4 plus een bonuspunt voor de winst).
Bekking: Zuidelijke Oceaan altijd speciaal
Voor veteraan Bekking, die zijn 8ste Volvo Ocean Race vaart, is de Zuidelijke Oceaan altijd bijzonder. Bekking: “Deze etappe scheidt de jongens van de mannen en de meisjes van de vrouwen. Voor mij is de Zuidelijke Oceaan altijd bijzonder, het is zeilen in zijn puurste vorm. Je moet de hele tijd volledig gefocust zijn, vooral met alle mogelijke gevaren die er zijn. “
“We moeten niet vergeten dat het pas het begin van de zomer is en de winter pas net voorbij is op het Zuidelijk halfrond. Het water is nog steeds extreem koud”
“Het meest angstaanjagende is dat de depressies nog steeds zo sterk zijn … de hoeveelheid druk die in de lucht zit, is gewoon gigantisch. Hopelijk komen we geen ijs tegen – maar als het water maar een paar graden boven het vriespunt is en je een zuidelijke wind hebt, hangen de ijspegels zo aan de mast. We hebben dat in het verleden meegemaakt. Toen we deze route vroeger voeren, was het de Leg die de meeste schade veroorzaakte. De boten van vandaag zijn sterker dan voorheen, maar we moeten er rekening mee houden dat er dingen kapot kunnen gaan.”