na drie intense manches
Na een lange en welverdiende nachtrust kregen de Tour-Mumms op dinsdag in Brest 3 korte indewindse banen voorgeschoteld. Ook de walteams konden vandaag de wedstrijden van dichtbij volgen: de terreinen van de gastheer, de Hogere Zeevaartschool van Lanvéoc-Poulmic, geven uit op het wedstrijdwater, en zorgden voor een gewaardeerde tribune, mét live-verslaggeving.
Met echt militair klaroengeschal werden de bemanningen rond 7 uur gewekt, en ter gelegenheid van het bezoek van de Tour, houdt de Zeevaartschool ook opendeurdag. Een speciale sfeer daar: loslopende zeilers tussen, in piekfijn uniform uitgedoste, kapiteins-in-spé.
Amateurs uit Saint-Malo winnen 1ste manche
Dat voor de randinformatie. Nu op naar de wedstrijden op het water. De zeilomstandigheden waren ideaal: 20-25 knopen wind, en geen golfslag dankzij de beschutting van het land. De baan werd uitgelegd in een redelijk smal vaarwater, dat weinig uitweg biedt op de zijkanten. In een eenheidsklasseveld staat zulks garant voor drummen bij de boeien, wat uiteindelijk leidde tot een regen van protesten. Het zou nog een lange nacht worden voor de jury.
De leiders in de voorlopige rangschikking, TOULON PROVENCE MEDITERRANEE COYCH HYERES behouden na deze drie manches de leiding, hoewel hun naaste tegenstanders hen vandaag toch meerdere vuren aan de schenen gelegd hebben. Het amateurteam uit Saint-Malo schreef de eerste manche op haar naam, maar belangrijker: in de tweede manche moesten de zeilers uit Toulon de duimen leggen voor de grote Parijse concurrenten ILE DE FRANCE, die er in de derde wedstrijd ook nog eens in lukten om een boot tussen hen beide in te houden.
Knappe start van de Belgen
Bij de eerste start spelen de Belgen tot eenieders verbazing mee voorin: boeirondingen als 9de, 11de, 11de en tenslotte 12de bij de finish. De Nederlanders eindigden zelfs als 6de ! De Lage Landen aan het feest ?
De tweede manche is minder goed voor de MAD MUMM: na als 13de bij de boventon te zijn aangekomen, gaat er vanalles mis met het hijsen van de spi. Deze draait in een zandloper, een fout die meteen afgestraft wordt in dit veld. Ze worden uiteindelijk pas 27ste… De Nederlanders blijven het goed doen en worden 15de.
Een sandwich met gevolg
Bij de start van de 3de manche zwakt de wind wat af tot 15-20 knopen. De Belgen draaien mee in de achterhoede, en vlak voor de aankomst worden ze gesandwiched tussen de PERPIGNAN MEDITERRANEE en de NOUVELLE CALEDONIE. Resultaat: door de klap zijn alle scepters aan bakboord afgebroken of geplooid, de bovenste relingdraad is afgeknapt, de preekstoel verbogen, en op twee plaatsen is er een gat in het dek bij de scepterpotten. Logisch dan dat er geprotesteerd wordt… Bij het schrijven van dit bericht was de uitslag van het protest nog niet gekend.
Door de opgelopen schade zal de nachtrust van sommige leden van het Belgische zeilteam eveneens serieuze averij oplopen: alle schade moet immers hersteld worden vóór het vertrek van de 185 mijl lange etappe naar Port Bourgenay op woensdag. Gelukkig krijgen ze alle hulp van het technische assistentie-team van de Tour, en van Bill, de technieker van het team van NOUVELLE CALEDONIE. Potje breken, potje betalen…
Foto © Jean- Marie Liot/ TFV07
Meer weten over de Tour de France à la Voile doe je