Wat is het spannendst? Driekwart van de proloog aan kop liggen, de spinnaker uit het water moeten vissen als een visnet of de race om de schade te herstellen? Op het nippertje is de Felicity II is de Felicity II klaar om in de op één na grootste race van het seizoen te starten. Bert Bossyns startte vandaag om 12.02 in de Transgascogne, een solo wedstrijd over de Golf van Biskaje tussen Port Bourgenay, Frankrijk en Ribadeo, Spanje.
Proloog
De proloog is een onderdeel van het grote Transcascogne programma dat in Port Bourgenay voor extra aantrekkingskracht moet zorgen. Bert Bossyns neemt voor de gelegenheid de Spaanse president van de yachtclub in Ribadeo mee aan boord. De communicatie beperkt zich tot vier woorden, “si”, “no”, “mas” en “minor”.
Bert Bossyns: “Felicity II neemt een uitstekende start. We voeren in het eerste aan-de-windse stuk de serie vloot aan. In een opbouwende wind tot ca. 23kn gaat er een reef in het grootzeil. Downwind onder spi tegen 12kn zakken we naar de derde plaats. Aan-de-wind behouden we onze plaats. De laatste boeironding en we bevinden ons op 30 seconden van de leider. De spinnaker moet worden gehesen. En de verkeerde touwen worden gelost. De spi gaat het water en we varen er over heen. Drama aan boord! De spi vult zich met water en de boot stopt.”
“Vervolgens plooit de spiboom dubbel! Deze moet de spinnaker voor de boot uit open houden. Vele minuten later zeilen we onder dubbel gereefd grootzeil over de finish, de spiboom nog steeds onder de boot geplooid.”
De proloog telt niet mee voor het klassement van de Transgascogne race.
Een tactische start
In amper vier uur tijd herstelt Bert Bossyns de belangrijke spinnakerboom. Hij is klaar voor de race. Of niet?
“We hebben met weather4expeditions de meteo overlopen. Maar ook op de weerkaarten in België is te zien dat de volgende dagen er een hogedrukgebied naar Europa opschuift. De isobaren gaan wijken. Dat betekent dat we met een pittig westenwindje gaan starten, maar dat die steeds meer gaat vallen. Dus is mijn target om zo goed mogelijk te starten uit het pak boten. En vervolgens zo snel mogelijk rond het keerpunt van het eiland Belle Ile te geraken. Wie daar eerst rond is, controleert de race. De eerste 24 uren zijn beslissend. Eens we de Golf invaren, wordt het een achtervolgingskoers, zuivere uithouding.”
Voor Bert liggende kaarten goed. Het traject naar Bele Ile is aan-de-winds, een uitgelezen allure waar schipper en boot zich al meerdere keren in bewezen hebben. “Ik heb ook een heel programma opgesteld aan de hand van getijden en stromingen zodat we hier en daar een stukje kunnen afsnijden, tussen de rotsen door. “verklapt Bert.
Hij gaat vast voldoende water en voeding meenemen, het zou een lange race kunnen worden.
Transgascogne
Vandaag, zondag 24 juli startte de eerste etappe om 12h02 naar Ribadeo in Spaans Galicië, via Belle Ile. De Transgascogne is een wedstrijd in categorie B. In twee etappes van 365 nm. heen en 285 nm. terug.
Er nemen 72 boten aan deel, met daarin twee Belgische boten, allebei in de serie / solo vloot: Bert Bossyns en Jonas Gerckens.
Volg de race live op volgende digitale kaart: http://transgascogne.geovoile.com/2011/
en
www.transgascogne.com
Tekst: Pit de Jonge / Ship to Shore