In de slotfase van de tweede Volvo Ocean Race-etappe gingen Vestas 11th Hour Racing en Team Sun Hung Kai/Scallywag op donderdag 23 november in Stealth Mode. Met minder dan 500 zeemijl tot de finish in Kaapstad, kiezen beide teams ervoor om hun posities een etmaal onzichtbaar te houden. Ondertussen gaat het Spaanse MAPFRE nog altijd aan de leiding met een 33-mijl voorsprong op Dongfeng Race Team, zoals het positierapport van 13 uur UTC liet zien.
Nu dat de koploper waarschijnlijk nog 24 uur op zee door te brengen heeft, neemt de spanning in de vloot toe. Slechts 37 zeemijl scheiden de Spaanse leider met de nummer drie, Vestas 11th Hour Racing voordat het in Stealth Mode ging. De tijd raakt op voor de achtervolgers om hun Spaanse rivalen nog te kunnen passeren. Hoewel de race nog niet over is. De aanloop naar Kaapstad is immers berucht.
De Amerikaanse schipper van Vestas 11th Hour Racing, Charlie Enright, zette de viering van Thanksgiving in door om 11.29 UTC in Stealth Mode te gaan. Deze zet doet een aanval op MAPFRE en Dongfeng vermoeden, in een poging om de tweede etappezege op rij in de wacht te slepen. “We pushen hard waar we kunnen”, aldus bemanningslid Jena Mai Hansen. “Dongfeng vaart niet ver van ons vandaag en MAPFRE is 30 zeemijl voor onze boeg. We houden elkaar in de gaten om te zien of iemand iets anders gaat doen.”
Zeilen herstellen aan boord Vestas 11th Hour Racing
Nadat Team Brunel van het oostwaarts bewegende koudefront afviel, liep de achterstand op MAPFRE op tot 80 nm. Dat is anders dan schipper Bouwe Bekking in gedachten had, maar hij en zijn team geven een podiumplek nog niet op. “De pikorde lijkt zich te hebben gevormd, maar wij zullen er alles aan doen om te proberen die te veranderen”, zei navigator Andrew Cape. “Het probleem is de ‘rijken worden rijker’ situatie. Het kan echter tegen het einde weer tricky worden, vooral rondom de Tafelberg. We geven de hoop niet op.”
Ongeveer 250 zeemijl daarachter speelt zich een ander gevecht af, die tussen team AkzoNobel, Turn the Tide on Plastic en Sun Hung Kay/ Scallywag. Zij strijden om de vijfde plek. Alle drie raakten ze in de lichte wind verzeild, die na de passage van het koudefront overbleef. Daardoor moesten de teams de lastige beslissing nemen of ze de directe koers richting Kaapstad zouden doorzetten of een duik naar het zuiden zouden maken om daar de sterke wind van het koudefront op te pikken. Team AkzoNobel en Turn the Tide on Plastic kozen voor de laatste optie. Wat Scallywag met de Nederlandse Annemieke Bes doet, zal duidelijk worden zodra ze weer zichtbaar worden.
Net voordat Scallywag in Stealth Mode ging, lichtte schipper David Witt hun dilemma toe: “We zitten in een zeer moeilijke situatie, die voor ons hoe dan ook alleen maar verliezend kan zijn. Het is wrang dat we zo hard hebben gewerkt om van nergens terug te komen tot waar we zijn en we daardoor nu benadeeld worden. Het voelt alsof ik mijn hoofd tegen een stenen muur stoot.”
Zittend achter zijn navigatietafel en kijkend naar de mogelijkheden, zei Scallyway-navigator Steve Hayles: “Dit is echt het meest gecompliceerde wat ik ooit heb gezien.”
Na ruim 6.500 zeemijlen intens oceaanracen, zal de tweede etappe in de laatste 500 zeemijl worden beslist.
De huidige ETA voor de kopgroep is de late vrijdagmiddag UTC.
Etappe 2 – Positierapport – donderdag 23 november (dag 19) – 13:00 UTC
- MAPFRE — distance to finish – 437.6 nautical miles
- Dongfeng Race Team +33.6
- Vestas 11th Hour Racing – Stealth Mode (in derde positie op laatste, zichtbare positierapport)
- Team Brunel +88.4
- Sun Hung Kai/Scallywag – Stealth Mode (in vijfde positie op laatste, zichtbare positierapport)
- team AkzoNobel +345.0
- Turn the Tide on Plastic +345.4
{“preview_thumbnail”:”/sites/clubracer.be/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/244239409.jpg?itok=oAjYiFf6″,”video_url”:”https://vimeo.com/244239409″,”settings”:{“responsive”:1,”width”:”854″,”height”:”480″,”autoplay”:0},”settings_summary”:[“Embedded Video (Responsive).”]}