RAMSGATE (GBR) – Na een afgebroken poging op donderdag 22 juli, wegens te veel onweer, is Meewind (BEL) op vrijdag met een gereduceerde crew vertrokken naar Ramsgate. Gereduceerd aangezien één opstapper heeft afgehaakt en een andere de afspraak had gemist. Om 5 uur in de namiddag een “bootgewenningstraining” ingelast in de buurt van Ramsgate voor de nieuwelingen (70% van de crew). Bij het binnenkomen van de haven direct de “verloren opstapper gevonden, en de boot in “race-mode geplaatst. Het belooft weer een interessante week te worden, met, net zoals in Cork, slechts 7 man crew op een veertig voeter.
De eerste wedstrijddag gaf al direct een mooie afspiegeling voor de rest van de week. 5 a 10 knopen wind, brandende zon en veel stroming. Niet echt onze optimale omstandigheden, maar natuurlijk wel weer een kans om de boot te optimaliseren in nieuwe omstandigheden. De eerste twee dagen duidelijk verbeterd, hoewel er ook een flinke portie geluk bij was. Resultaat, 5 overall voor de Sail East, achter de locale helden “Assassin”, “Geek”, “Ding-Dong” en “Flirt”.
De Ramsgate week zelf begon dan op Maandag. Na een paar positie-aanpassingen en een kleine training, worden we over de lijn geduwd bij de start. De nieuwe posities en de trim werken, en we komen derde aan de bovenwindse boei, met nummer vier vlak op onze flank. En daar gaat het mis. We miskijken ons op de stroom, en Meewind hangt in de boei. We zien het hele veld passeren, en de motivatie valt in elkaar als in een kaartenhuisje. We moeten 6 keer overstaggaan om toch nog voorbij de boei te geraken. Ondanks alles toch nog een boot achter ons. De tweede manche brengt beterschap, hoewel we toch nog met een motivatieprobleem blijven vanwege de opdoffer in de eerste manche. Dinsdag is het dan coastal. Veel lange rakken onder spi en weinig aan de wind. We leggen het dan ook af tegen de localen, waarvan er velen een spi voeren die verhoudingsgewijs toch wel een stukje groter is dan de onze. Overall staan we zevende.
Woensdag staan er weer korte parcours op het programma. Meewind vertrekt dan ook vroeg om iedereen weer in de plooi te krijgen en de boot uit te trimmen. Twee mooie manches, wel weer in heel lichte condities. Alles draait, hoewel we toch nog veel verliezen in de maneuvers. Toch weten we de twee boten voor ons in het klassement te passeren, en worden we vijfde overall, weer vlak achter de locale specialisten.
Vanaf donderdag beginnen echter de “Belgische toestanden”, en moeten de eerste opstappers naar huis. De weekbemanning die toch een beetje begon de functioneren loopt langzaam leeg en moet aangevuld worden met nieuwe (locale) opstappers. Helaas weer een coastal op het programma, met veel lange spirakken. Tijdens de procedure duwen we een van de twee naaste belagers in het klassement over de lijn. Voor de wind, tegen twee knopen stroom en met 6 knopen wind moet die terug naar de lijn kruipen. Sorry, that’s the name of the game…. Nu blijft er nog maar eentje over om te controleren. Upwind is dat geen probleem, maar downwind is dat een ander paar mouwen. Aangezien we toch voor een weekresultaat gaan, offeren we in de laatste 5 mijl downwind tegen stroom een plaats op om Ricochet3 te controleren. Het worden 90 intense minuten van controleren, oploeven, afvallen, gijpen, maar we blijven hem voor, ondanks zijn extra grote spi.
Bij de aanvang van de laatste dag liggen we mooi vijfde, met een paar plaagstoten naar de locale specialisten. Helaas loopt de bemanning verder leeg, en bestaat het team nu uit vijf mensen die de hele week gedaan hebben, en twee opstappers. De condities zijn voor het eerst iets potiger, met wind tot 20 knopen. Meewind mist duidelijk gewicht op de rail (we zijn maar met 7 man), en routine. Toch nog zesde, maar een van de concurrenten doet een 3, waardoor we over heel de week genomen op een gedeelde vijfde plaats komen in IRC1. Genoeg voor de trofee van “Best Continental Yacht”. Ondertussen staat Meewind bekend in de klasse als een zeer snelle “light wind racer”, iets waar we zelf van staan te kijken.
De gold cup van Zaterdag 31 juli was helaas een brug te ver. Weer een crew wissel, en weer moet het hele team omgebouwd worden. Komt daar bovenop dat vrijdag een zware avond was voor vele bemanningsleden, en dat de locale opstapster de hormonen op hol doet slaan bij een deel van de bemanning. Na 2 uur wachten beginnen we aan de laatste race van het evenement. Helaas functioneert er niks, en is er veel te veel afleiding. Na twee rondjes, talloze gemiste manoeuvers en veel geklooi beslist de schipper dan ook om niks nodeloos kapot te laten trekken, en gooit de handdoek in de ring.
Al bij al was de Ramsgate week geslaagd. Het wordt enkel hoog tijd dat de eigenaars stoppen met in het buitenland te werken en dat Meewind een “vaste bemanning” krijgt. De wissel ligt goed maar de trein komt niet door…. De baby is duidelijk niet de belemmering voor betere prestaties, maar het gebrek aan vast volk duidelijk wel.!!! Mensen met interesse om volgend seizoen mee te varen als vaste crew en met een open agenda zijn welkom…
Ramsgate Week resultaten: www.rtyc.com
Ramsgate week foto’s: www.embyimages.com