De trainingsdagen beginnen meestal rond 8.30 s’ morgens met een briefing in de America’s Cup gebouwen. Het programma voor de dag wordt besproken en de weerssituatie. De morgen wordt meestal besteed aan solo-maneuvers, dus er wordt een klein parcours uitgelegd en verschillende starts gegeven. ’s Middags is het dan de beurt aan snelheidstest. Nog drie andere identieke Pogo2’s zijn aanwezig op de trainingen dus is het de ideale manier om trimsettings uit te proberen en het snelheidsverschil vast te stellen. Deze tests gebeuren ook onder automatische piloot. Tijdens de Transat zeilen de bootjes immers bijna de helft van de tijd onder piloot. Rond 16.30 terug in de haven voor een briefing, waar het beeldmateriaal van de dag wordt geprojecteerd en besproken. ’s Avonds staat er dan meestal nog een theoretische cursus op het programma (meteorologie, electriciteit, …)
Het weer in het najaar is tot nu toe uitzonderlijk zacht geweest voor de tijd van het jaar. Meestal een matig briesje (3-4 beaufort) en een zonnetje aan de hemel. Geen kou lijden dus wat meer gebruikelijk is voor deze tijd van het jaar. In deze medium condities gaat Basecamp zeer goed. Snelheid is uitstekend en ook de solo-maneuvers beginnen steeds vlotter te gaan. Als de wind opkomt (5-6 beaufort) en er gereefd moet worden, gaat het iets moeizamer. De concurrenten komen dan een stuk dichterbij. De set zeilen voor volgend seizoen zal daarom iets vlakker gesneden worden om ook in deze condities een voordeel te kunnen halen.
Salon Nautique Paris: Uitreiking “Challenge Pogo”
Op 5 December op de bootshow in Parijs werd de beker “Challenge Pogo” aan Peter uitgereikt. De Challenge Pogo is een regelmatigheidscriterium, gebaseerd op de drie belangrijkste wedstrijden van het seizoen: Mini Fastnet, National Pogo, Challenge Mini. Vermits alle drie de wedsrijden werden gewonnen door Basecamp, was de uitslag niet echt een verrassing. De twee hoofdsponsors van de campagne tot nu toe, Raph Van Dessel (Iron en Stainless International) en Peter van Amstel (van Amstel Internetmarketing en communicatie), waren voor de gelegenheid ook naar Parijs afgereisd.
Verdere plannen
Basecamp zal tot begin februari in Lorient trainen. Daarna zal hij te zien zijn op de Belgian Boat Show. In maart blijft de boot op het droge om nog wat geoptimaliseerd te worden. Begin april is het dan de beurt aan de volgende seminarie van de Ecover Ocean Sailing Academy, die deze keer op het water zal plaatsvinden ergens aan de Belgische kust. Daarna gaat het terug richting Frankrijk voor de eerste wedstrijden van het seizoen. Dit alles ter voorbereiding van de Transat 6,50 die september 2005 van start zal gaan.
Ondertussen gaat ook de zoektocht naar extra sponsors door en wordt er aan de conceptie van een carbon prototype gewerkt, maar daarover later meer !
Meer informatie op de Basecamp website