De Kaapverdische eilanden zjin, zo blijkt nu, verantwoordelijk geweest voor een eerste tactische zet, op naam van Jean Le Cam en zijn BONDUELLE. Met de noordoostelijke passaatwinden, die vanuit het Afrikaanse vasteland de Atlantische Oceaan opwaaien, in zijn achterhoofd broedde le roi Jean’ (zoals hij in het Franse zeilersmilieu bekend staat) al enkele dagen op een snood plannetje. Vanuit een zeer westelijke positie gijpte hij richting Afrika, tekende een koers uit die hem aan loefzijde van de eilandengroep bracht, en gijpte dan weer westelijk zodra die achter hem lagen. Resultaat: vanuit 3de/4de positie naar de kop van het veld, met 30 mijl voorsprong op de tweede. Niet slecht gespeeld…
Sommige andere deelnemers zijn hem op dit pad gevolgd en wonnen eveneens veel terrein, zoals Alex Thomson met zijn HUGO BOSS die nu mooi derde liggen. Weer anderen besloten tussen de eilanden door te varen, wat een minder goede beslissing was omdat de wind tussen de eilanden wispelturiger wrodt, zowel in kracht als in richting.
Dé grote verliezer van dit tactische steekspel was Mike Golding, die met zijn ECOVER nu al op ruim 150 mijl van de leider vaart. Maar Mike blijft er rustig bij: volgens de weersinformatie die hij had, maar die niet correct bleek te zijn, had de schade op zijn westelijke route beperkt moeten blijven. Dat draaide echter anders uit en Mike kwam in windstille zones terecht, waardoor de ECOVER op een bepaald moment zelfs op een teleurstellende 7de plek kwam te liggen.
‘Positief blijven’, moet Mike gedacht hebben, en hij weet dat hij met zijn huidige westelijke positie een veel betere windhoek kan aanhouden dan de rest van het veld, waar veelvuldig gijpen op het menu kan staan. De ECOVER ligt ook al perfect in positie om de volgende tactische zone -de Doldrums- aan te snijden. Volgens de voorspellingen bevindt de smalste windstille zone zich rond 25°W West, exact waar Mike en zijn boot zijn. Met die 150 mijl achterstand is er nog niets verloren.
Vanavond (maandag) heeft de ECOVER terug de 6de plaats ingenomen, ten koste van Nick Moloney.
foto © Hervé Laurant
Klik op voor Franse of Engelse feedback…