St. TROPEZ (FRA) – We zijn er klaar voor. Om 10u30 staat de schippersbriefing op het menu. Alle schippers & stuurlui verzamelen zich rond de raceoffice. Tijd voor een espresso en we nestelen ons vooraan aan een tafeltje. De wedstrijdleider geeft ons een korte briefing. We weten dat er in de sailinginstructions onduidelijkheden staan, die akkefietjes worden opgelost door de vragen van onze concurrenten. Onze leuze is “keep it low profile de eerste dag.
Wachten op wind
Geen wind tijdens het startuur, er wordt druk gecommuniceerd over de marifoon. Om 12uuur gaat de uitstelvlag voor onbepaalde tijd omhoog. We dobberen tussen de vele klassiekers en merken op dat onze klasse dit jaar een pak groter is geworden, we tellen meer dan 25 boten met dezelfde klassevlag. Van driemasters en + 100 voet dit jaar geen sprake. Het zijn allemaal oude racers met naam en faam die reeds in het verleden hun staat van dienst hebben bewezen. Mijn oog valt op 2 America’s cuppers; Enterprise & Challenge 12, deze laatste met een complete set Carbonzeilen aan boord, amai die ziet er sexy uit.
14u30: startschot
Eindelijk wind, het is geen vette maar we kunnen zeilen. Een zuidoostelijke wind van om en bij de 6 knopen brengt onze boot langzaam in beweging. Contact houden met de startlijn is noodzakelijk. De voorbereiding op zijn St. Tropeees begint en we krijgen het voorbereidingssignaal van 8 minuten. We zoeken een gaatje aan de startlijn, even lijkt het erop dat een grote W classer onze wind komt afsnoepen maar we volharden dat hij te vroeg is. 30 seconden voor het stratsignaal duikt hij naar beneden maar de omstandigheden laten het niet toe om een slam duck te maken, paff paff, … individual recall. De boot voor onze neus is te vroeg en zoekt open water om terug te keren. We hebben vrije wind en zoeken maximale bootsnelheid, 2, 3, 4, … het log wil niet hoger.
De race tegen de klok naar de bovenwindse ton kan beginnen, na enkele tactische overstagmaneuvres lijkt het erop dat we niet slecht zitten. We blijven in de buurt van de snellere boten.
We ronden de bovenwindse tons als 5de met de Challenge 12 achter ons. We vragen ons af wat die verkeerd heeft gedaan wat op het eerstvolgende bezeilde rak schiet hij ons voorbij met + 3 knopen bootsnelheid. Het sterkt ons gemoed en we zetten de druk op de ketel nog hoger.
We passeren de gate en hijsen de spi voor het reachrak, vanaf hier zullen we onze positie moeten verdedigen. We laten de grotere W classer Wild Horses (US) en Mr. Fips (Lux) niet voorbij en houden de deur achter ons goed gesloten.
Na dit rak zit de helft van het parcours erop en varen we terug met een knik in de schoten.
Sheevra (6M) de kleinste in de vloot trekt zijn Code Zero en stuift onder ons door, tegenhouden heeft geen zin dit is hun weer. Langzaam komt ook de Camilla (ESP) dichterbij, deze is een pak sneller dan ons met weinig wind. We wachten geduldig op de tegenaanval.
In de baai van St. Tropez hijsen we terug de spi en starten het gijpduel. We gaan maximaal druk zoeken en het lukt ons om weer voor te komen en finishen 50 meter voor hem.
Onze eerste race is geslaagd, de champagnekurken vliegen in het rond. We hopen op een 4de plek in gecorrigeerde tijd.
De uitslagen blijven ’s avonds achterwege, het blijkt dat tweederde van de vloot niet binnen de tijdslimiet is.
wordt vervolgd,
morgen weer racedag, voorspelling 6-7Bf
meer info en uitslagen: www.snst.org