Brasil 1 of, nu ze haar tour door de woestijn van Australië heeft gemaakt: “Brasilia Queen of the dessert”. Het konvooi mocht s’nachts niet rijden vanwege zijn omvang (bijna 30m lang en zowel 5m breed als hoog). Bij ons mogen ze met zulke vrachten “alleen maar s’nachts rijden, maar down under zien ze de zaken net ietsjes anders. Brasilia heeft er 4000km opzitten en iedereen vraagt zich af of ze op tijd klaar zal zijn voor de inport race op 04 feb. De 32m lange mast van Brasil 1 hebben ze per Boeing 747 van den ene kant van de wereld naar den andere kant gevlogen. Vanuit Sydney zal hij nu eveneens over de weg naar Melbourne gevoerd worden.
Paul Cayard is er zeker van dat de problemen met de kiel van de Black Pearl nu achter de rug zijn. Zijn kiel zou nu ook sneller moeten kunnen “swingen”. Die van ons deed er 35 seconden over terwijl die van ABN Amro er maar 12 seconden over deed.
Het ABN Amro kamp is er helemaal klaar voor om hun sterke positie te verdedigen.
Grant Wharrington vond: ‘Real Estade ING Brunel’ allemaal een beetje te lang klinken en laat zijn boot nu simpelweg onder de naam Brunel door het leven gaan (ja lap, weeral al die stickers gaan veranderen…). Het ziet er naar uit dat hij de derde korte etappe naar Wellington niet zal meedoen en de vierde naar Rio de Janeiro ook niet. Hij oogt op een 24uurs record in de Atlantische oceaan. “Als de 600mijls grens overschreden kan worden willen wij diegene zijn die dat doen”, also sprach Grant Wharington. De afspraak met Brunel betreffende verdere sponsoring van de boot hield ook in dat er een Nederlandse zeiler de crew zou gaan verrijken. Er is een lijstje van 7 potentiële, …euh, atleten, die Volvo 70 ervaring zouden kunnen gaan opdoen.
Ook hoorde ik dat er sprake was dat ze hun D4 zeilen van Doyle met North Sails zouden willen vervangen en dat de shape van de romp eens herbekeken zou worden?
Wat betreft de punten staat ABN Amro 1 nog steeds op 1 met 29punten, ABN Amro 2 op…, éh 2 met 24pts, Movistar staat op 3 met 15.5pts, Brasil 1 op 4 met 14.5pts, de Piraten staan op een 5de plaats met 13.5pts, Ericsson Racing Team op 6 met 12.5pts en Brunel op een 7de plaats met 11pts.
Foto © Mark Smith