De Volvo Ocean Race-vloot voert een tactisch gevecht langs het eerste, grote spektakel van de achtste etappe, het St Helena Hoog. Klassementleider Dongfeng Race Team pakte op dinsdag 24 april de koppositie, gevolgd door het Nederlandse Team Brunel en MAPFRE. De top drie vaart binnen een mijl afstand van elkaar. Het eveneens Nederlandse team AkzoNobel zeilt in vierde positie.
Het St Helena Hoog staat erom bekend dat het de Zuid-Atlantische Oceaan domineert. De befaamde anticycloon maakt het de Volvo Ocean Race-teams lastig op weg naar het zuiden of noorden. Op dit moment bevindt het St Helena Hoog zich ongeveer 1.300 zeemijl ten oosten van Itajaí, de stad waar afgelopen zondag de achtste etappe startte. Het semipermanente hogedrukgebied is voortdurend in beweging en heeft invloed op 1.000 zeemijl in elke richting. Dat bezorgt de zeven teams een enorme navigatie-uitdaging.
Op het positierapport van 13:00 UTC had Dongfeng Race Team van schipper Charles Caudrelier een kleine voorsprong van 2 zeemijl op MAPFRE. Een kleine twee uur later bedroeg die nog geen mijl en had Team Brunel zich ertussen genesteld. Om 13:00 UTC was het verschil tussen Dongfeng in het oosten en Sun Hung Kai/Scallywag als meest westelijke boot is 16 mijl. “Het is het klassieke gevecht aan de wind, wat we waarschijnlijk voor de komende zes dagen zullen hebben”, aldus Dongfeng’s Daryl Wislang.
“Voor dit moment hebben we het goed gedaan. We hebben iedereen achter ons. Het maakt me niet uit als we zo lang aan de wind moeten zeilen, zolang we voor liggen. Het is een welkome afwisseling. Het herinnert ons eraan dat wat we op de Zuidelijke Oceaan hebben doorstaan, nogal bijzonder was.”
Carolijn Brouwer aan boord Dongfeng Race Team
Als strategie op de lange termijn geldt om snel mogelijk naar het oosten te gaan, op zoek naar de sterkere en stabielere bries en minder stroming verder op de Zuidelijke-Oceaan. Om daar te komen hebben de teams nog veel overstag manoeuvres en zeilwissels voor de boeg, terwijl ze langs de noordwestelijke kant van het St Helena Hoog zigzaggen. Dat maakte tot dusver de eerste twee dagen van deze etappe een beproeving.
“We hebben redelijk veel wolkenactiviteit”, verklaarde Scallyway-bemanningslid Pete Cumming, de nieuwe aanvulling van het team voor deze etappe van 5.700 mijl naar Newport, Rhode Island. “Ze zuigen en blazen. Als je onder de rand van de wolken zit, doet de wind heel rare dingen. Die gaat echt op en neer en draait overal heen. Je moet je gewoon positioneren, zoals je denkt dat het beste is.”
Aan boord van het Nederlandse team AkzoNobel zorgt de continu in sterkte en richting veranderende wind voor chaos in de zeilkeuzes.
“De moeilijkheid is dat we precies op het overgangsgebied –crossover- zitten tussen de masthead code zero en de J1-fok zitten”, vertelt Luke Molloy van team AkzoNobel.
“Gistermiddag tot in de avond gingen we steeds heen- en terug over de crossover. Het probleem is dat als je als je de tijd neemt voor een zeilwissel, je moet bedenken hoeveel afstand je verliest versus de winst die je zult boeken met het nieuwe zeil.”
Met slechts 500 zeemijl op de teller is de race naar Newport aan het opwarmen. De race tracker zal tot vanavond 21:00 uur Benelux tijd live blijven. Daarna volgen de reguliere positierapporten.
Etappe 8 – Positierapport – 14:43 UTC – 24 april
- Dongfeng Race Team
- Team Brunel, + 0,67 mijl tot leider
- MAPFRE, +0,70 mijl tot leider
- Team AkzoNobel, +3 mijl tot leider
- Turn the Tide on Plastic, +3,38 mijl tot leider
- Vestas 11th Hour Racing, 4,93 mijl tot leider
- Sun Hung Kai/Scallywag, +5,02 mijl tot leider