Zilt magazine stopt ermee en eerder dit jaar hield ook de Waterkampioen het na 92 jaar voor bekeken. We zien het vaker gebeuren de laatste tijd, watersportmagazines krimpen eerst in of worden voor een appel en een ei in de uitverkoop gezet om daarna voorgoed te verdwijnen.
Waterkampioen verklaarde in een officieel persbericht dat het aantal abonnees de laatste jaren sterk daalde en dat dus een gezonde exploitatie niet meer mogelijk was. De journalisten van Waterkampioen gaan digitaal maar gaan ze het online redden?
Valkuilen, tips en tricks…
Wat loopt er mis?
Traditionele media proberen vaak vanuit een print-denkwijze door te breken in de online wereld. Er wordt veel geïnvesteerd: tijd, middelen en geld. De cijfers blijven achterwege en het grootste probleem, uitgevers vinden geen verdienmodel. Bovendien sluiten adverteerders zich liever aan bij pure en niche players.
Enkele tips van een online diehard:
How not to:
Handelen vanuit een print-denkwijze en dat online trachten te implementeren is de grootste fout maar onderstaande punten hebben we al bij verschillende concullega’s kunnen vaststellen:
- Belangrijke databronnen die een holistische kijk geven op je lezers negeren
- Geen transparantie geven over bezoekers of klik cijfers op banners en advertorials verbergen
- Bezoekcijfers rapporteren vanuit niet officiële bronnen
- Video kijkcijfers kunstmatig verhogen
- Sociale media fans inkopen
- Werken met met (te veel) vrijwilligers, on-of onderbetaalde jobstudenten of stagiairs
- Dure kennis inhuren voor innovaties omdat je geen technische know-how in huis hebt.
- Er niet in slagen om een online community op te bouwen.
How to:
Je moet goed weten wie je doelgroep is en afwisseling bieden zonder die doelgroep uit het oog te verliezen. Dat wil zeggen: 24/7 alert zijn en een neus hebben voor wat je doelgroep wil. De financiële ruimte hebben to Fail Forward. Dingen uitproberen maar ook bereid zijn om ze onmiddellijk te aborteren als blijkt dat ze niet werken.
- Content is belangrijk maar innovatie en vernieuwing is key (zorg dat je lezers en gebruikers er geen last van hebben)
- Efficiënt omspringen met je resources en de juiste keuzes maken.
- Goede mix maken van de juiste content. Niet teveel energie/ tijd (en dus) geld steken in eigen content als je betere online kan vinden.
- Claim een onderwerp en bijt je erin vast zodat lezers je beschouwen als een autoriteit op dat gebied.
- Bouw een geloofwaardige online reputatie op
- Goede (en vooral) eerlijke cijfers voorleggen aan je adverteerders.
- Consolideer je vele bezoekers met nieuwe diensten die populair zijn.
- Een brand worden en je eigen Tone of Voice vinden.
- Een olifantenvel hebben: If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen!
- Volhouden.
Het. Stopt. Nooit.
Lezers beseffen nauwelijks hoeveel dagelijkse inzet en passie er komt kijken bij het consequent up to date houden van een online medium. Ze verlangen het laatste nieuws onmiddellijk en op een zo professioneel mogelijke manier zonder ervoor te moeten betalen. Het werk stopt dus nooit, ook niet tijdens de vakanties of weekends.
De hele wereld en elke zeiler is uitgever geworden en deelt en becommentarieert dat het een lieve lust is. De juiste keuzes maken voor je eigen doelpubliek is essentieel.
Gratis bestaat niet
Maar de grootste fout die online media gemaakt hebben toen de eerste nieuwswebsites verschenen was het gratis aanbieden van content. Gratis content werd zodoende een verworven recht voor elke lezer. De grote uitdaging als online magazine is dus het vinden van een eigen, uniek verdienmodel…
Succes!
Update 24/05/2019:
Geen Deining magazine deze zomer wegens onvoldoende belangstelling
In een e-mail aan onze redactie schrijven Arno Beuken & Jim Post:
“Tijdens de afgelopen Hiswa startte de inschrijfperiode voor Deining Magazine, de opvolger van de Waterkampioen. Het doel was ambitieus: een voldoende grote crowd genereren om nog deze zomer het eerste nummer van Deining te kunnen publiceren, doordrenkt met een hoge kwaliteit in redactie en beeld. Een volwaardige opvolger van de Waterkampioen. Voor die kwaliteit zijn voldoende betalende abonnees nodig.
Enkele duizenden watersporters begrepen deze boodschap en schreven zich in. Toch trok de call to action binnen de wervingsperiode van drie maanden onvoldoende mensen over de streep, onvoldoende voor de kwaliteit die we de inschrijvers en onszelf hebben beloofd. Het grote potentieel van oud-Waterkampioenlezers bracht niet de basis die we hadden verwacht.
Vanaf deze zomer iedere maand Deining zit er niet in. Toch stopt het hier niet. Uit de inschrijfperiode en de honderden gesprekken met watersporters en watersportbedrijven kregen we een stortvloed aan input. Verder is er wel het een en ander gaande in het watersportmedia-landschap (Waterkampioen is gestopt, onlinemagazine Zilt gaat stoppen). Wat wil de watersporter en wat kunnen de watersportmedia en de hele watersportsector hiermee?
Alle input richting Deining Magazine zetten we nu eerst op een rij en het zou goed kunnen dat hieruit iets moois ontstaat, iets nieuws. Zodra dit concreet wordt, laat Deining Magazine uiteraard van zich horen. Vanaf deze plek bedanken we nu eerst alle betrokkenen voor de geweldige support tot zover.”