World Sailing heeft nieuwe, strengere ontwerpvereisten voor stormzeilen goedgekeurd om zeilers beter te beschermen bij extreme weersomstandigheden. De wijzigingen, die op 16 december 2024 van kracht worden, zijn het resultaat van aanbevelingen van het Oceanic and Offshore Committee, dat unaniem instemde met de aangescherpte eisen. De focus ligt op het veiligheidsaspect van stormzeilen, waarbij nauwkeurig is vastgelegd hoe deze zeilen moeten presteren onder stormachtige omstandigheden.
Volgens Matt Allen, voorzitter van het Oceanic and Offshore Committee, hebben staysails aan populariteit gewonnen omdat ze zowel voor snelheid als stabiliteit kunnen zorgen.
“De praktijk waarbij stormzeilen worden gebruikt als staysails is wijdverspreid geworden,” verklaarde Allen.
“Hoewel dit de hoeveelheid zeilen aan boord vermindert, bieden staysails niet dezelfde prestaties in stormachtige of zware weersomstandigheden.”
Nieuwe specificaties stormzeilen en hun rol in noodsituaties
De nieuwe regelgeving vereist onder meer dat stormzeilen heldere kleuren hebben en dat ze gemaakt zijn van specifieke materialen die goed bestand zijn tegen zware belasting. Het gebruik van materialen zoals aromatische polyamiden en koolstofvezel is voortaan verboden in stormzeilen, hoewel HMPE en vergelijkbare materialen nog wel zijn toegestaan.
Daarnaast moeten stormzeilen, zoals een stormfok en trysail, bij windkracht 8 of hoger zowel voortstuwing als stuurvermogen bieden. Zwaarweerzeilen, zoals een heavy weather jib, zijn ontworpen voor gebruik bij windkracht 6 en op alle koersen.
Allen benadrukte dat de huidige normen voor stormzeilen onvoldoende duidelijkheid gaven over de situaties waarin deze zeilen effectief zouden moeten presteren.
“Met deze nieuwe voorschriften willen we ervoor zorgen dat stormzeilen daadwerkelijk in staat zijn om hun cruciale rol als veiligheidsuitrusting te vervullen.”
De toevoeging van OSR 4.27.1 f) beschrijft het belang van stormzeilen specifiek als veiligheidsuitrusting, ontworpen om de boot onder controle te houden bij zware weersomstandigheden. Door het formaliseren van deze eisen benadrukt World Sailing dat veiligheid altijd voorop moet staan in de offshore zeilsport.
De volgende dringende wijziging gaat in op 16 december 2024:
OSR 4.27.1 Ontwerp
- a) het materiaal van een stormzeil dat na 2013 is aangeschaft moet een goed zichtbare kleur hebben (bijv. fluorescerend roze, oranje of geel),
- b) aromatische polyamiden, koolstof en vergelijkbare vezels mogen niet worden gebruikt in een trysail of stormfok, maar HMPE en vergelijkbare materialen zijn toegestaan,
- c) schootposities op het dek voor elk storm- en zwaarweerzeil,
- d) schootposities voor het trysail onafhankelijk van de giek, en
- e) de maximale oppervlakte van storm- en zwaarweerzeilen moet het kleinste zijn van de onderstaande oppervlakten of zoals gespecificeerd door de ontwerper of zeilmaker van de boot.
- f) het primaire doel van elk storm- of zwaarweerzeil moet zijn om voortstuwing en stuurvermogen te bieden in storm- en zwaarweeromstandigheden, en ze moeten dienovereenkomstig worden ontworpen, vervaardigd en onderhouden. Stormzeilen moeten zodanig ontworpen zijn dat ze voortstuwing en stuurvermogen bieden bij windkracht 8 en op alle koersen. Zwaarweerzeilen moeten voortstuwing en stuurvermogen bieden bij windkracht 6 en op alle koersen.
De indiening werd goedgekeurd als dringende wijziging, zoals mogelijk is onder regel 30.1.2.
De aanpassing is als urgente wijziging goedgekeurd, zoals mogelijk is onder regel 30.1.2, en zal waarschijnlijk een impact hebben op de manier waarop zeilers hun boot voorbereiden op offshore regatta’s. De zeilmakers zullen zich mogelijk snel moeten aanpassen aan deze veranderde eisen voor storm- en zwaarweerzeilen.
Wat zijn stormzeilen?
Stormzeilen zijn speciaal ontworpen zeilen die gebruikt worden bij extreme weersomstandigheden, waarbij controle over de boot essentieel is voor de veiligheid van de bemanning en het schip. Ze worden ingezet bij stormen, doorgaans bij windkracht 8 of hoger, en zijn noodzakelijk om de boot stabiel te houden en richting te geven wanneer reguliere zeilen niet voldoende houvast bieden.