De ultieme volksverlakkerij schuilt in programma’s als Yacht Vision: “een reclameblok met de uitstraling van een consumentenprogramma. Het journalistieke gehalte van Yacht Vision en het blad is nul. Er is niets strafbaars aan dit geheel, maar je wordt er wel een beetje misselijk van. Dit zijn enkele reacties van respectievelijk de watersport magazines Waterkampioen, Zeilen en Motorboot op het televisieprogramma Yacht Vision, waarin uitgever Waterbeek watersportliefhebbers informeert over nieuwe boten in Nederland.
Hoofdredacteur Dick William Harinck van de Waterkampioen uit felle kritiek op Yacht Vision en op de bemoeienis van European Certification Bureau Nederland met het programma: “Het is onacceptabel dat tv programma’s of gedrukte media als Botenjaarboek zich door werven laten betalen voor een cameraploeg. Zeker als je vooraf niet aan je kijkers/lezers meldt dat het om gesponsorde, dus gekleurde, informatie gaat. Pure reclame in een redactioneel jasje.”
[van onze redactie]
Maar is het niet zo dat bij dezelfde gedrukte watersporttijdschriften een boottest altijd wordt voorafgegaan met een mooie dubbelpagina 3 kleurendruk van het geteste merk waar dan vet voor betaald werd, of is het omgekeerd?
Dus ze zitten eigenlijk in hetzelfde straatje, daar ik nog nooit een boot- of producttest heb zien verschijnen zonder een mooie reclamecampagne in het desbetreffende blad. Als boottester vaar je toch ondertussen rond met een klant van het watersportblad.
Of nog erger de fabrikant laat zelf de mooie producttest schrijven en laat deze als test publiceren. Ik heb al voorbeelden genoeg gezien.
Waar sta je dan als consument?