De Light Vessel Race werd door de organisatie, omdat het de 150ste keer was, eens terug veranderd naar hoe het vroeger ‘in de goeie oude tijd’ werd gevaren. Een ‘Light-vessel’ race, maar omdat er nu geen lichtschepen meer zijn werden we rond boeien gestuurd voor de Belgische kust. Geen windward leeward baantjes en ‘s avonds terug binnen dus, maar iedereen buiten op zee voor een baantje van 134 zeemijl. De race begon met regen, en eindigde in zonneschijn, mooi toch, niet? Beter dan andersom, iets waarover iedereen het eens was.
Fritz zegt…
Als Fritz zegt dat er vrij veel regen gaat vallen, dan valt er ook vrij veel regen! Als er materiaal (of crew?) aan boord waren die niet deftig gespoeld waren, dan is dat die bepaalde nacht wel in orde gekomen denk ik. En terwijl ik hier en daar op de steigers voor de race hoorde zeggen dat de wind ging wegvallen, hebben we toch heel de nacht een goede 18-20kn gehad met soms een vlaagje met wat meer in.
Baan 4
De organisatie kon reken op 34 teams waarvan er 31 Belgen, 2 Frankerijkers en 1 Nederlander vertegenwoordigd waren. De wedstrijd werd gevaren volgens ISAF Categorie 3 met reddingsvlot. De CR klasse werd eerst op weg gestuurd gevolgd door de IRC 3, en dan de IRC 2 en 1. Bij de start stond er een 15kn die al snel toenam naar een 18kn en lichtjes naar rechts begon te shiften bij de intrede van het koudefront. Diegene die bij de lichte motregen dachten: Amai, is dat alles? Kregen een paar uur later de rest voorgeschoteld.
Parcours en wat geschiedenis
Van de zeven te halen boeien, lag de eerste boei ‘Bergues N’ een 32nm van de start en een 15nm van de Nieuwpoortse kust. Dit stuk was net geen kruisrak, het is te zeggen, er zaten denk ik 2 klapjes in toen de wind doordraaide na het koudefront, en kon je de boei netjes aanzeilen.
Daarna was het spi er op voor 20nm naar de ‘Birkenfels boei’ die 30nm van Zeebrugge ligt, en elke ons langs de windmolen parken voerde. Birkenfels was een 154 lang Duits stoomschip uit 1922 welke getorpedeerd is geweest door de Britten.
Dan weer een boeike (Samselbu) halen vlak voor Zeebrugge. Samselbu was een 134m lang Brits stoomschip uit 1944 dat daar in 1945 op een (Duitse) mijn is gelopen.
Dan een 4nm naar meetpaal MOW1, en 9nm terug aan de wind naar Oostendebank Noord Kardinaal waar menige zeilers de stroming verkeerd inschatten (incl wijzelf).
De rit naar de volgende boei WK14 Noord Kardinaal was voor sommigen net wel en voor anderen net niet spi. Er kon hier ingekort worden, maar het prachtige weer en de aanwezigheid van nog steeds 14kn wind deed het wedstrijd comité er anders over beslissen. Nog even naar boei A1 op 8nm vaan Oostende en dan naar de finish terug aan boei WK14.
King of the Genisol Light Vessel Race is…
In IRC 1 en 2 is hoofdsponsor Francois Goubau met zijn Moana dit jaars King of the Light Vessel geworden volgens Jeffrey de Rijcke, gevolgd door Plaisanse Dunckerque van Philippe Bourgeois op 2 en de Oxygen van Axel de Cock op 3.