1584 boten namen deel, 718 finishten er, 788 gaven op, 98 vergaten hun declaratie papiertje in te leveren of een sms te sturen, 2 hadden een DSQ of OCS. Er werden geen snelheidsrecords verbroken en wie zich niet had ingesmeerd of genoeg gedronken had betaalde ‘s avonds de prijs.
Er zaten heel wat gaten in de wind en zij die er het best op anticipeerden maakten mooie sprongen vooruit. Je kon eveneens veel voordeel uit de stroming halen door op bepaalde plekken meer stroming mee te hebben en dus in de weinige wind meer schijnbare wind te hebben. Het is en blijft een memorabele race die ik iedereen aanbeveel.
Teveel deelnemers om iedereen te vernoemen
Ik vermeld er een aantal. Baraka GP met vier “de Graaf’en” en Belgische stuurman Didier Wackens aan boord leidde de IRC 1 klasse tot bij het fort No Mans Land en zeilde dan in een plaatselijke doldrum (lees: Solent hole) en wordt 11de.
Tonnerre de Breskens van Piet Vroon zeilde als eerste monohul over de finish, maar wordt 24ste en de Belgische Flicka IV van Alain Jacques zou 31ste geworden zijn mochten ze niet aan de verkeerde kant van de finishlijn zijn gefinisht. De Intention wordt in haar klasse 6de, toch knap op 113 boten in de klasse Willem Schopman (en very experienced crew uiteraard).
Local hero
De Belgische boot Prince de Petarcq wordt 8ste in IRC 2, dat belooft voor Cowes Week (maar Bert zeilde direct terug voor de ScheldeRegatta van “den Harry”). De Nederlandse Winsome van Harry Heijst wordt 10de en de Belgische Sigma 38 OD Jedi van Christophe Declercq wordt 28ste en 4de van de 19 Sigma’s 38 in eenheidsklasse. Het volledige team dankt dan ook de 77 jarige local hero “den John” voor zijn kennis en inzet. De Reise Reise van Norbert Burkert (volgens zijn cv, de old Grumpy Guy) wint knap in ISC5C en wordt 2de overall in haar groep.
Volgend jaar terug?
Natuurlijk, maar misschien moeten we in 2015 met een pak meer Nederlanders en Belgen mee doen… Ik dacht ergens te lezen dat Wim Vandesande (team Shamrock) al aan het zien is waar hij kan inschrijven…