Dit jaar vindt de start en finish van de jaarlijkse 200 Myls solo race plaats in de Bataviahaven in Lelystad. De 200 Myls ‘SOLO’ is jarenlang gestart vanuit Muiden maar de haven werd te vol en er is te weinig diepgang. Daarom werd er uitgeweken naar Durgerdam.
Bestuur 200 Myls licht toe: “In Durgerdam zijn we bijzonder vriendelijk ontvangen en hebben we het uitstekend naar onze zin gehad, maar de diepgang werd een steeds groter obstakel.”
“Afgelopen jaar konden drie schepen de haven niet in. Als er harde aflandige wind was geweest, was dat aantal veel groter geweest. Dat en enkele andere redenen hebben ons doen overwegen of we niet naar een andere haven moesten uitkijken”.
Na zorgvuldig onderzoek en veel wikken en wegen heeft het bestuur een besluit genomen en is men tot overeenstemming kunnen komen met De Bataviahaven in Lelystad.
“Daar hebben we geen diepgangsproblemen en voldoende steigers zodat alle boten plek kunnen vinden in rijen van maximaal drie jachten. De bus stopt vlak naast de haven en de auto kan bewaakt achtergelaten worden. Er zijn een aantal restaurants om de haven heen en winkels op fietsafstand. Lelystad is voor de meeste deelnemers minder ver varen voor en na de wedstrijd. We hopen van harte dat deze verplaatsing geen obstakel gaat vormen voor de zo gewaardeerde deelnemers uit midden- en zuid Nederland”, meldt het bestuur vol vertrouwen op de eigen website.
Over de 200 Myls SOLO
De 200 Myls ‘SOLO’ is een jaarlijks solo zeilevenement voor monohulls dat begint in de Bataviahaven in Lelystad. De wedstrijd begint op 24 september om op zondag 28 september te eindigen. Tot maximaal 100 deelnemers starten op woensdag 24 september tussen 7.00 en 10.00 uur. De zeilers hebben de keuze uit vier banen van elk 200 mijl. De windkracht, -richting en het tij zijn daarbij doorslaggevend. Op de zondag daarop volgend moeten ze voor 12.00 uur de finishlijn voor Lelystad weer passeren.
Onderweg dient iedere schipper in totaal minimaal 27 uur rusttijd te nemen, verdeeld over tenminste drie afzonderlijke periodes. Van die rustperiodes dient er tenminste één voor anker liggend te worden doorgebracht. De schuttijden worden eveneens als rust geklokt. Van de vier banen hebben er twee een zilte route. Het totale wedstrijdwater beslaat het Markermeer, IJsselmeer, de Waddenzee en Noordzee. En er wordt gestreden volgens een ruim geïnterpreteerd SW-handicapsysteem.
Klassieker onder de solozeilers
Deze Nederlandse klassieker onder de solisten werd in 1996 voor het eerst door de initiatiefnemer Jan Luyendijk georganiseerd. Daarna vond het evenement jaarlijks plaats, totdat hij in 2007 ernstig ziek werd. De race werd afgelast en Jan Luyendijk overleed later dat jaar aan de gevolgen van zijn ziekte. Zijn geesteskind werd voortgezet in een stichting.
De boten zijn tijdens de race met tracing & tracking te volgen. De organisatie neemt veiligheid van de schippers en voor andere schepen erg serieus. De race wordt bekostigd uit inschrijfgeld en sponsoring. De wedstrijd wordt zelfstandig georganiseerd door de Stichting 200 Myls ‘SOLO’.
www.200myls.nl
Tekst: Joop van Diest