Noordzee Club start bevraging naar intenties van zeilteams in 2018

Noordzee Club bevraging

De Noordzee Club is gestart met een bevraging aan de zeilteams om te weten wat de plannen zijn voor het komende zeilseizoen. Hierdoor zouden de wedstrijdorganisaties een beter beeld moeten krijgen hoeveel inschrijvingen er mogelijk volgen. Daarnaast ziet de Noordzee Club deze bevraging ook als motivator om meer deelnemers in de jaarcompetities te krijgen.

De Noordzee Club Jaarcompetities 2018 worden gezeild in de volgende klassen:

Door het invullen van de formulieren hierboven ontvangen de wedstrijdorganisaties de intenties van de teams.

Is dit geen dubbel werk?

Wij vragen ons weliswaar af of dit geen dubbel werk is voor de eigenaren / zeilteams? Het invullen van deze bevraging kan je per definitie al een voorinschrijving noemen.

Is het niet beter dat de wedstrijd organisaties hun inschrijvingen veel vroeger in het seizoen mogelijk maken en daarrond juist communiceren en motiveren.

Kan een centraal platform beter zijn?

Zou het misschien geen beter idee zijn dat de Noordzee Club alle inschrijvingen voor de jaarcompetities via een centraal platform laat lopen?

We zetten even alle voor- en nadelen van een centraal platform op een rij:

Voordelen:

  • Goed overzicht van wedstrijden waar men direct kan inschrijven en betalen voor meerdere wedstrijden
  • Deelnemers zien de andere deelnemers in één overzicht
  • Communicatie wordt makkelijker en men kan investeren in CRM
  • Uniforme afspraken op vlak van inschrijfgelden en vroegboekkortingen
  • Een centraal platform lokt meer bezoekers meer en daar worden sponsors vrolijker van
  • Minder bekende zeilwedstrijden krijgen aandacht
  • Wordt makkelijker om sponsors aan te trekken
  • Wedstrijd organisaties hebben geen last meer van de nieuwe privacy en databeveiligings wetgeving (GDPR) die in 2018 in heel Europa van kracht wordt.

Nadelen:

  • Deelnemers van jaarcompetities zijn meer geneigd om in het begin van het seizoen naar het centraal platform te surfen dan naar de websites van de zeilevenementen.
  • Grotere investering voor de Noordzee Club op vlak van internettechnologie en marketing
  • Grotere verantwoordelijkheid voor de Noordzee Club
  • Noordzee Club zou misschien als vereniging voor eigenaars en klassen organisatie misschien te veel eenzijdige invloed krijgen op de wedstrijdorganisaties omdat niet alle deelnemers en belanghebbende zich geroepen voelen of in de mogelijkheid zijn om hun stem uit te brengen op de Dag van het wedstrijdzeilen.

Deze opsomming is natuurlijk niet compleet en is natuurlijk voer voor discussie natuurlijk.

Noordzee Club belooft beterschap in 2019

Uit een gesprek met de Raymond Roesink, IT verantwoordelijke Noordzee Club, leren we dat een  centraal platform voor inschrijvingen in de pijplijn zit, maar nog niet voor 2018. Waarom niet?

Raymond: "Omdat echter niet alle verenigingen die een evenement voor de competitie organiseren al zo ver zijn dat ze de overstap kunnen maken naar Manage2Sail (het door ons beoogde centrale platform) hebben we besproken dat we voor 2018 de inventarisatie zouden doen zoals die gisteren is gepubliceerd."

"Zie dit maar als een opstap naar een centrale inschrijving voor de jaarcompetitie. Het voordeel van één platform is evident, niet alleen voor de zeilers (uniformiteit in inschrijfproces, publicatie van race documenten en presentatie van uitslagen) maar ook voor verenigingen doordat ze gebruik kunnen maken van een operationeel cloud platform waarvan in Nederland inmiddels behoorlijk wat kennis is. Het voordeel voor de competitie zelf is dat we hierdoor ook de overall uitslag over de verschillende evenementen automatisch kunnen laten berekenen en publiceren."

"Kortom, het is inderdaad een actueel onderwerp waarvan we als Noordzee Club verwachten dat we hier voor seizoen 2019 verdere stappen kunnen ondernemen. Dus dat zal zeker weer onderwerp van gesprek zijn tijdens de komende Dag van het Wedstrijdzeilen in november."

Dus in het kort komt het erop neer dat een centraal platform nog niet voor 2018 zal zijn. De zeilers zullen nog een jaar moeten wachten. Een jaar klinkt kort, maar is op het gebied van internet ontwikkeling weliswaar een eeuwigheid.

Foto: Jasper van Staveren

Labels

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens (BEL) zeilt sinds 1979 wedstrijden met zeegaande zeiljachten, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Online strategie, E-commerce en Digitale Marketing. Is schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen Zeezeilen en werd in 2004 met het ClubRacer zeilteam door het Watersportverbond verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: