And the winner is… Wild Rose van Roger Hickman. Een 29 jaar oude Farr 43 die ooit voer onder de naam Wild Oats van de welbekende Bob Oatley. Chutspah de Reichel Pugh 40 van Truce Taylor werd knap 2de voor de Beneteau 40 Ariel van Ron Forster en Phil Damp. Je ziet het, je hebt geen 100 voeter nodig om de Hobart te winnen (maar het kan wel helpen om eerst aan te komen).
De Tattersall’s Cup
De meest begeerde Cup van het Zuidelijk halfrond is zonder twijfel de Tattersall’s Cup oftewel de IRC overall. Het is de 2de keer dat Hickman de Tattersall’s Cup wint, maar de eerste keer met zijn eigen schip. In 2000 won hij ook de (toen IMS) overall op de Farr 47 SAP Ausmaid.
Top 10 Tattersall’s Cup
De eerste 3 die kennen we, Wild Rose, Chutspah en Ariel. Op een 4de plek de aangepaste Farr 40 After Midnight, op 5 de Sydney 38 Zen en op 6 eveneens een Sydney 38 TSA Management. De 7de plek wordt benomen door de S&S 47 Love and War voor Audere een Beneteau First 45 op 8. De Ker 46 Patrice wordt 9de voor wederom een Sydney 38 genaamd The Goat.
ORCi overall
Ariel die 3de werd in de Tattersall’s Cup mag in ORCi met alle eer pronken en Wild Rose werd 2de volgens het ORCi handycap systeem. De 41j oude houten Sparkman and Stephens 47 Love & War werd knap 3de. Een weetje, Love and War heeft de Tattersall’s Cup al 3 keer in ontvangst mogen nemen (1974, 1978 en 2006).
Line honours voor de Swiss army knife
De Reichel Puch 100 Wild Oats XI won voor de 8ste keer de Line Honours. Records werden er niet verbroken dit jaar want Wild Oats XI deed het traject van 628nm in 2dagen, 2uur, 3 minuten en 26 seconden. Haar record dateert van 2012 en staat op 1 dag, 18 uur, 23 minuten en 12 seconden, ze won toen niet alleen de Line Honours, maar ook de Tattersall’s Cup. Wild Oats XI is het het enige schip dat dit 2 keer voor elkaar speelde.
Dat het nog sneller kan is algemeen geweten. De boot werd ooit terug gevaren (door de delivery crew!) naar Sydney voor een andere wedstrijd binnen de 24u!
Wild oats XI heeft als bijnaam “Swiss army knife” omdat ze in de voorbije jaren best wat aanpassingen kreeg. Zo heeft ze een hydrofoil wing, een wegneembaar zwaard voor de mast, 2 intrekbare zwaarden opzij, een canting kiel en een insteekbaar roer op de spiegel.
Top 10 Line honours
De eerste 4 boten waren 100 voeters in de volgende volgorde Wild Oats XI, Comanche, Ragamuffin 100 en Rio 100. Dan op 5 de Volvo 70 Black Jack gevolgd door Alive een Reichel Puch 66 (de ex Black Jack) voor Caro een Botin 65. Vervolgens krijgen we Ichi Ban de carkeek 60 van Yachting Australia President Matt Allen, op 9 de Volvo 70 Southern Excellence II (ex Ichi Ban) en op 10 met Gregor Vlasblom en Gerwin Jansen aan boord Onesails Racing.
Damage control
Van de 117 starters moesten er 13 opgeven (zie lijstje). 8 boten kregen een redress omdat ze hun koers wijzigden om schepen in nood bij te staan of te helpen. 1 kreeg er een penalty omdat ze vergaten hun positie door te geven.
• A Cunning Plan – Retired – Rig damage
• Bear Necessity – Retired – Rudder damage
• Brindabella – Retired – rudder bearing damage
• Giacomo – Retired-Dismasted
• Landfall – Retired – Sail Damage. Proceeding Dunalley
• Last Tango – Retired – sail damage
• Occasional Coarse Language Too – Retired-Steering damage
• Perpetual Loyal – Retired-Hull damage
• Sextant – Retired
• Tina of Melbourne – Retired – Hull damage
• Triton – Retired-forestay damage
• Wedgetail – Retired- Mast damage, lost top of rig.
• Willyama – Retired-torn main