Deze Antwerp Race jubileumeditie beloofde niet alleen een complete bezetting met 225 starters maar ook nog eens spannend te zijn. De beste racers waren er klaar voor. De beloofde ZZW vijf Beaufort stond er weliswaar niet. Wel op de afspraak was een trein van grote vrachtschepen waar de vloot tussendoor borduurde. En de regen. Bakken.
Als in een echte klassieker werd de race op cruciale plekken herstart, want zowel het klimaat als de Schelde toonde zich van een prikkelende grilligheid. Hierdoor verwarmde de ‘after race’ borrel in de regen heel veel harten.
Onder vol zeil naar Hansweert
Het was nog donker toen de eerste startgroepen uit Breskens wegvoeren, op weg naar de startzone in de Schaar van de Spijkerplaat. Met de dikke drie Beaufort en de vloedstroom werd al van de eerste start duidelijk dat het een snelle Huysman Antwerp Race zou worden. Alle klassen scheuren schuimend van de startlijn weg. De laatste startgroep in Terneuzen ziet links van hen de snelste jachten uit Breskens richting Middelgat doorschieten. Dat blijkt achteraf het ultieme spinnakerrak te zijn. Tot aan Hansweert is het de kwestie om snelheid te maken. Aan de rechterkant van het traject naar Hansweert zit de vrije wind, aan de diepere linkerkant meer stroom. Gennakers zigzaggen over het vaarwater.
Wie het hoogst aan de wind loopt, herwint alle kansen
Vanaf de bocht van Hansweert verandert het racekarakter volkomen. De hele vloot kruist naar de volgende bocht. Zij die hoogte halen en vaart blijven maken zijn duidelijk in het voordeel. “Onze Baloe (CR 3-4) is een 24 jaar oude Granada.” Vertelt Dimitri Bratkowski. “We lopen snel en hoog aan de wind. Voor spinnakerwerk is deze boot minder geschikt. We hebben de race gemaakt in het laatste stuk”. En natuurlijk ook met de rating, want de Baloe schiet als een raket omhoog in de eindrangschikking, terwijl die feitelijk pas op de 12de plaats finisht, bijna een kwartier na de ‘ klasse ‘line hounours’ van de Zeilmakerij.com.
Uitgebouwd tuigage om als eerste te finishen
Terug naar het water en terug in de tijd. Helemaal aan kop van de race met bijna een kwartier voorsprong gaat de Open 7,50 Cool Runnings door de bocht aan Baalhoek. Het 750 kilo wegende Finot ontwerp is uitsluitend op bootsnelheid toegespitst. Een uitgebouwd zeilplan is een onderdeel van de jacht op de Line Honours, geregisseerd door topzeiler Jochem Visser. Ook bekend als de Boatspeed Doctor.